ЗАРУБІЖНА ЖУРНАЛІСТИКА У ПІСЛЯВОЄННИЙ ПЕРІОД

Після закінчення Другої світової війни період співпраці країн-переможниць, учасниць антигітлерівської коаліції, був недовгим.

Вже в 1946 р У. Черчілль у знаменитій промові в американському місті Фултон по суті проголосив початок холодної війни між країнами Західної Європи та США з одного боку, і країнами соціалістичного табору - з іншого. Колишніх союзників розділив

"Залізна завіса". З обох сторін велися ідеологічна боротьба і психологічна війна. Радянським Союзом холодна війна була програна. Розпався блок соціалістичних країн, розвалився і Радянський Союз. На уламках "великої імперії" з'явилося безліч незалежних держав, орієнтованих на різні цінності в політичній сфері. Між деякими з них склалися напружені відносини, що виливаються часом у збройні конфлікти.

Демократичні перетворення в країнах пострадянського простору і колишнього табору соціалізму були спрямовані на реставрацію капіталістичних відносин. Природно, що засоби масової інформації теж зазнавали змін. Інформація стала товаром; газети, журнали, радіо і телебачення, інформаційні агентства перетворилися на комерційні капіталістичні підприємства. Почалося активне проникнення ЗМІ Заходу в інформаційний простір Східної та Центральної Європи, колишніх республік Середньої Азії.

Нова геополітична ситуація призвела до кардинальних змін в управлінні інформаційними потоками більшості країн світу на всіх континентах. Найбільш радикальні зміни відбулися в країнах тропічної Африки. Глобалізація інформаційного простору призвела до драматичних змін підходів, тематики, жанрового різноманіття, мовних та стилістичних особливостей публікованих у друкованих ЗМІ матеріалів, передач радіо і телебачення. Журналісти найчастіше брали приклад з найбільш сильною в інформаційному відношенні країни - Сполучених Штатів Америки. Разом з тим вестернізація ЗМІ за американським зразком не змогла подолати що існували й існують національні особливості в журналістиці зарубіжних країн. Світові тенденції розвитку та національні особливості журналістики проявляються і одночасно існують в багатьох країнах світу.

ЗМІ в умовах холодної війни

Підсумки Другої світової війни широко обговорювалися в світових ЗМІ. Насамперед, аналізувалися причини поразки фашизму і перемоги союзників. Підходи і точки зору були різними, по загальна тональність все-таки позитивною.

Нова обстановка в світі вимагала оперативних пошуків вирішенні злободенних питань. Так, центр економічного життя перемістився з Європи за океан, в США. Соціалізм вийшов за рамки однієї країни. У Європі з'явилися країни народної демократії, в ряді західноєвропейських країн у уряду увійшли комуністи. Співпрацювати або жити в умовах жорсткої конфронтації? Як ставитися до американському плану Маршалла з надання економічної допомоги Європі? Брати чи не брати, а якщо приймати, то на яких умовах? Як використовувати досвід війни (економічний, політичний, пропагандистський) в мирних умовах? Назрівало катастрофа системи колоніалізму. У цих умовах Англія з світової держави перетворювалася на промислово розвинену державу, що налічує всього 2% світового населення, втратила джерела сировини та ринки збуту. Що робити? Ці та багато інших питань хвилювали політичних громадських діячів і, звичайно ж, журналістів.

Країни-переможниці відстоювали свої національні інтереси в Європі, Азії та Африці. Не був винятком і Радянський Союз. Так, в 1945 р СРСР ринувся закріпити перемогу і на дипломатичному фронті: він зажадав зміни статусу чорноморських проток, включаючи визнання права СРСР на створення військово-морської бази в Дарданеллах, надання йому права па протекторат над Тріполітанією (Лівією), щоб забезпечити собі присутність в Середземномор'ї. Але не тільки СРСР був настільки наполегливий у відстоюванні своїх інтересів. Країни Заходу ще до завершення Другої світової війни зробили ряд недружніх по відношенню до своїх союзників акцій.

Слід віддати належне ряду політичних діячів Заходу, які підтримували право Росії на захист своїх інтересів. Так, міністр торгівлі США Генрі Уоллес вважав цілком обґрунтованими претензії СРСР і навіть пропонував піти на своєрідний поділ світу, визнавши за Радянським Союзом право на домінування в ряді регіонів. Але тон задавали інші лідери, думки яких і їх конкретні пропозиції широко цитувалися в ЗМІ.

Черчілль закликав послідовно відстоювати цінності свободи, демократії та християнської цивілізації проти тоталітаризму, для чого необхідно забезпечити тісне єднання і згуртування англосаксонських націй.

У 1947 р президент США Гаррі Трумен оголосив про необхідність "політики стримування" щодо СРСР у всьому світі. Трумен заявив про намір надати Греції та Туреччини військову та економічну допомогу в розмірі 400 млн дол. Під приводом комуністичної загрози з боку СРСР. Одночасно він сформулювати завдання політики США, націленої на допомогу "вільним народам, опірним спробам закабалення з боку збройного меншини і зовнішньому тиску". Трумен, крім того, визначив зміст починається суперництва США і СРСР як конфлікт демократії і тоталітаризму. Так з'явилася на світ доктрина Трумена, що стала початком переходу від післявоєнного співробітництва СРСР і США до суперництва.

Європа лежала в руїнах. У 1947 р державний секретар США Джордж К. Маршалл виступив з промовою в Гарвардському університеті з обгрунтуванням необхідності американської допомоги європейським країнам, усунення торговельних бар'єрів, модернізації індустрії європейських країн. Навіть в Америці далеко не всі сприйняли пропозицію держсекретаря з ентузіазмом. Політичні умови отримання допомоги були досить складними, відверто "стирчали вушка" доктрини Трумена: американці вимагали в якості попередньої умови надання допомоги виведення комуністів зі складу урядів. До 1948 комуністів у складі західноєвропейських урядів вже не було. Той же Генрі Уоллес осуди.] План Маршалла, назвавши його інструментом холодної війни проти Росії.

Протистояння проявлялося в економічній, політичній (в тому числі і військової) та ідеологічній сферах. Ідеологічне протистояння, а в ряді випадків використання арсеналів психологічної війни, вимагало теоретичного обгрунтування. "Мозкові центри" стали активно вивчати досвід геббельсівської "тотальної пропаганди" і впроваджувати отримані результати в практику роботи.

У післявоєнні роки надзвичайно складним було становище під Франції, де лівий уряд зіткнулося з жорсткими політичними вимогами американців і англійців (у тому числі з питань надання економічної допомоги). Елементи холодної війни в журналістиці Франції, проте, спостерігалися досить слабо.

Період Визволення (1944-1946) приніс глибокі зміни в соціально-політичне життя Франції. До влади в країні прийшли партії і сили, які зіграли вирішальну роль у русі Опору і в ході визволення країни від гітлерівської окупації, - комуністи, соціалісти і католики. Подібний розподіл політичних сил ("Трехпартийная") багато в чому визначило ландшафт журналістики Франції перших повоєнних років. У преамбулі до конституції Четвертої республіки (1946) містилося урочисте підтвердження прав і свобод людини і громадянина, освячених "Декларацією прав 1789" і "основних принципів, визнаних законами Республіки". Лівими силами, що перебували при владі, були проведені в життя націоналізація залізниць, авіатранспорту, банків, вугільних шахт, електростанцій, введення восьмигодинного робочого дня, оплачуваних відпусток трудящим, затвердження права профспілок на укладення колективних договорів з підприємцями, права робітників на пенсії та соціальне страхування і т.п.

У 1945 р комуністи видавали 52 щоденні газети, соціалісти - 34, демохристияни - 27. Підтриманий лівими силами президент Національної федерації французької преси, радикал Альбер Байе домігся націоналізації радіо та ліквідації на території країни рекламних передавачів (Байе наполягав навіть на заборону законом публікації платної реклами і пресі взагалі). Учасники трехпартийной коалиции наполягли па переслідуванні посібників окупантів та їх друку. В результаті проведеної у 1944-1946 рр. "чистки" в системі журналістики поряд з конфіскацією друкарень періодичних видань, які заплямували себе колабораціонізмом, розстріляні Жорж: Сюарез, директор газети "Ожурдюн" ("Сегодня"), і Ровер Барзійак з "Же Сюі парту". Закриті "Аксьон франсез", "Тан", "Еко де Парі", "Парі суар", "Матен", "Журналь", "Журнал де Деба" і "Петі Паризьен". Законодавчо заборонено подальше використання назв газет і журналів, що виходили під час окупації (винятки зроблені лише для двох газет - "Фігаро" і "Круа", яким протегували демохристияни з партії Народно-республіканський рух, що брали участь в Опорі). Поставлені поза законом навіть літературні журнали колабораціоністською орієнтації "Нувель ревю франсез" ("Нове французьке огляд"), "Ревю юніверсель" ("Універсальне огляд") та ін. Стременному звільнити друк від впливу фінансових сил і гарантувати різноманітність думок в ній, всіляко сприяючи розвитку плюралізму газет, французька держава суворо регламентувала друковану інформацію. Найпершим прагненням демократів було також бажання покінчити з тенденцією до надмірної монополії в галузі інформації та індустрії друку і послабити тиск па них приватних інтересів. Відповідно до ордонансом де Голля 1944 один власник не міг володіти більш ніж двома газетами.

Вже при Тимчасовому режимі (1944-1946) дозволено видання усіх газет і журналів, що з'явилися в Опорі і заснованих його учасниками після війни, яким віддавався безсумнівний пріоритет. З'являється безліч нових газет і журналів, найчастіше ефемерних. Тільки в 1946 р в Парижі заявляють про себе 28 нових щоденних газет, а в провінції - 175. Всього в Парижі виникло 68 нових газет, сукупність яких пізніше отримала назву "нової" преси. Її найперше особливість - гостра політизованість, безперечна політична ангажованість, причому ангажованість вліво. Значно менша частина паризьких газет, як щоденних, так і щотижневих, виходила без певного політичного прапора. У 1944 р Шарль де Голль, голова Тимчасового уряду Франції, зажадав, щоб нові газети видавалися виключно з попереднього дозволу властей, причому дозволялися лише видання, доброзичливі до вийшов з Опору режиму.

Період існування "нової" преси був короткочасним. Початок її кризи відносять до 1947 р коли перестали виходити багато газет партій, організацій і груп Опору. Вже в 1945-1947 рр. припинили існування 38 щоденних газет, включаючи 11 паризьких. У 1947- 1951 рр. їхню долю розділили ще 63 газети, в тому числі 13 паризьких і 50 провінційних. Всього ж припинилося видання 121 органу "нової" преси, і в 1945-1955 рр. число щоденних газет в Парижі зменшилася майже втричі.

Одночасно зі скороченням кількості погіршувався їх якість. Першими гинули газети, які намагалися запропонувати читачеві свою політичну програму, спонукати його до роздумів над проблемами сучасності і тяжіли до публіцистичним формам висвітлення дійсності. Одночасно з возобновившейся і помітно посилилася комерціалізацією преси відбувалася американізація журналістських методів і форм. Обсяг газет збільшувався, головним чином, за рахунок зростання місця "нередакціонной площі" в контексті загальної друкованої площі газети. Верх остаточно здобула інформаційна преса, причому інформація подавалася переважно в графічній формі. Два її головних елемента - Фотоновина і рекламне оголошення. Існували також вельми жорсткі обмеження по паперу. Випуск шестиполосное газет був дозволений лише в 1949 р, а ціна за примірник газети істотно зросла. Погіршення економічного становища друком наприкінці 1950-х рр. багато в чому пояснювалося необхідністю модернізації типографського обладнання. Внаслідок поглинання слабких видань сильнішими спостерігалося посилення монополізації преси.

Серед небагатьох, хто вижив - газета "Комба" ("Бій"), одна з найвпливовіших серед тогочасних французьких газет. Вона була голлістської по спрямованості. З часом найпопулярнішою щоденною газетою стала паризька газета "Монд", перший номер якої вийшов у світ 19 грудня 1944 Вона розташовувалася в будівлі газети "Тан", що припинила свій вихід у "південної" зоні в 1942 р "Монд" заснував колишній співробітник газети "Тан" Юбер Бев-Мері, до якого потім приєдналися інші співробітники цієї газети. "Монд" набиралася шрифтами "Тан", друкувалася на її друкованих машинах. Ці обставини багатьом дали підстави вважати, що "Монд" є прямою спадкоємицею "Тан", всього лише перейменованої. Але при всій схожості "Монд" і "Тан" мали між собою занадто мало спільного. Їх найважливіше відмінність полягала в тому, що "Монд" - видання, справді незалежну ні від влади, ні від великого капіталу. Вона з самого початку не отримувала субсидій і існувала виключно на власні доходи від передплати, продажу та реклами, будучи, між іншим, єдиною французькою газетою, щорічно публікував свій фінансовий звіт. Стабільний читацький інтерес до "Монд" як до економічно і партійно-політично незалежного виданню ріс.

Багато провідних паризькі газети до кінця 1950-х рр. досягли апогею тиражности. "Фігаро", "Паризьен лівері" ("Вільний парижанин") і "Орор" ("Зоря") домоглися півмільйонного тиражу, а "Франс-суар", ("Французький вечір"), що виходила в 1952 р тиражем 750 тис. екз., вже через п'ять років мала тираж більш 1 млн екз. і стала рекордсменом Франції в цій сфері. Якщо правоконсервативна "Фігаро" поширювалася в основному за передплатою, а основну частину тиражу поглинала провінція, то "Франс-суар" - головним чином в роздріб і переважно в столиці країни та її передмістях, що робило її виданням швидше міським, ніж національним. На цій "газеті миті", розрахованої на миттєвий інтерес, лежала виразна друк американського газетно-бульварного журналізму, затятим прихильником якого був політичний директор цієї газети П'єр Лазарєв, в 1940-1944 рр. знаходився в еміграції в США. Недільний додаток "Франс-суар" - "Франс-діманш" ("Недільна Франція") займало на той період перше місце за накладом в системі паризької щотижневої преси.

У свою чергу, "Паризьен Лібере" - найбільша серед ранкових французьких газет. Вона розраховувалася на малоподготовленний читача з нерозвиненим соціальним мисленням і досить спритно підлаштовуватися під його інтереси. Робітники становили не менше половини її читацької аудиторії, що було вищим показником, ніж у комуністичної "Юманіте". Питання внутрішньої політики займали на сторінках "Паризьен Лібере" тільки 10% її редакційної площі, а зовнішня політика - всього 3%, зате під рекламу постійно відводилося не менше двох третин її друкованої площі.

Схожою концепцією газетного журналізму керувалася інша велика ранкова газета - "Орор", що мала також правоконсервативну орієнтацію, тираж якої в 1950-і рр. становив 400-500 тис. екз. Помітне місце в системі паризької щоденної преси періоду Четвертої республіки займала газета "Ліберасьон" ("Свобода"), безсумнівно є однією з кращих газет країни і зробилася органом "некомуністичних лівих". Вона проіснувала до 1964 р Що стосується комуністичної газети "Юманіте", її становище залишалося досить стійким.

Більшість політичних видань перемістилося у сферу щотижневої журналістики. Як правило, вони іменували себе "незалежними", хоча на ділі мали праву спрямованість. З'явилася ціла група видань, вороже налаштованих до буржуазно-демократичним засадам Четвертої республіки: "Екрі де Парі" ("Листи Парижа"), "Ліберті Франсез" ("Вільні французи"), "Нуво жур" ("Новий день") та ін . Як правило, це були економічно слабкі, збиткові видання, що існували на субсидії політичних груп. Заслуговує згадки також так звана мала (або "конфіденційна", "паралельна") преса, відмінними рисами якої є крайня реакційність і по суті нелегальне існування, а також мізерні тиражі.

Що стосується видань лівої політичної журналістики, то, в першу чергу, необхідно назвати газети комуністів ("Юманіте-діманш" - "Недільний людство" і "Франс нувель" - "Нова Франція") і соціалістів ("Попюлер-діманш" - "Недільна народна газета "і" Монд увріе "-" Робочий світ "), а також профспілкову щотижневу пресу (" Внувріер "-" Робоча життя "," Форс уврієр "-" Робоча сила "," Пепль "-" Народ "і" Сендікалісм "-" синдикалізм "). Однак найбільшою популярністю в читацькому середовищі користувалися не вони, а ліві політичні тижневики, формально не належать жодній політичній партії, і виступали як органи некомуністичного лівого спрямування -" Експрес "і" Франс-обсерватер "(" Французький оглядач ").

До кінця 1950-х рр. у Франції склалася система журнальної періодики. Тон серед видань журнального типу задавали публікації, відхрещується від політики і по суті є журнальним аналогом видань газетної інформаційної преси. Багато хто з подібних видань склали "пресу серця". Узята в цілому "преса серця" рівнозначна жіночої друку. Вона вийшла з довоєнного журналу Жана Пруве "Марі-Клер" (1937), що з'явився в період, коли у Франції була широко розвинена індустрія предметів краси, потребує посилення рекламі і сильно вплинула на стиль життя молоді. До початку 1960-х рр. "преса серця" вже мала багатомільйонну аудиторію - "Ептіміте" ("Близькість"), "Фестиваль" ("Фестиваль"), "Мадрігал" ("Мадригал"), "Конфіданс" ("Довіра"), "Секре де Фамм" ("Секрет жінки") та ін.

Важливу роль у культурному та політичному житті Четвертої республіки грали суспільно-літературні видання. Серед них виділялися тижневики "Нувель літтерер" ("Нова література"), "Леттр франсез" ("Французькі листи") і "Фігаро літтерер" ("Літературний Фігаро") і щомісячні журнали "Нувель ревю франсез" ("Нове французьке огляд" ), "Еспрі" ("Дух"), екзистенціалістському журнал "Тан модерн" ("Новий час"), мають найбільший вплив на інтелігенцію та молодь, витриманий в дусі академічних традицій "Ревю де Парі" ("Огляд Парижа") і створений в 1948 р Франсуа Моріаком щомісячник "табло Рондо" ("Круглий стіл").

Розвиток системи французьких масмедіа П'ятої республіки у другій половині XX ст. йшло під знаком неухильного розширення інформаційного поля ЗМІ, що є результатом як наростаючого ускладнення сучасного світу і його проблем, так і відповідного безперервного розширення інтересів і запитів споживачів масмедіа. Наступна особливість виражається у відносному зменшенні місця щоденної преси в системі періодичної преси, з одного боку, і місця і значущості періодичної преси як такої в масовій комунікації - з іншого. Ці зміни були зумовлені надзвичайно бурхливим розвитком телебачення як найважливішого і найсучаснішого роду масмедіа. Газети і журнали опинилися перед необхідністю "звикання" до паралельного існування з телебаченням. Володіє практично безмежними можливостями охоплення масової аудиторії, недоступною друку всепроникною здатністю і небаченої ефективністю впливу на суспільство, телебачення до того ж забираю у періодичній пресі неї велику частину рекламних доходів.

У новій обстановці газети і журнали коментували і аналізували новини, що вже стали надбанням масової аудиторії по каналах радіомовлення і телебачення. Найбільш життєздатними виявилися видання якісної преси, які поставили на чільне місце інтерпретацію новин, а не повідомлення про них; органи спеціалізованої інформації; газети місцевих новин, яким радіо і телебачення не можуть приділяти необхідне місце. Подальша адаптація щоденної преси до умов телевізійної ери виразилася в створенні щотижневих додатків, причому все більш журнального типу, а також у регіоналізації паризьких газет, які стали практикувати випуск відповідних додатків, наприклад "Ліон - Фігаро" і "Ліон - Ліберасьон".

Щоденна преса Франції перманентно переживає кризу. Так, за 1945-1985 рр. населення Франції збільшилася більш ніж на одну третину, а число газет зменшилася майже втричі в Парижі і більш ніж удвічі в провінції.

В системі французької щоденної преси відбулося і ще одна важлива зміна. Застосовуване до газети прикметник "національна" тепер відноситься фактично лише до основного матеріалу і читацького адресою газети, а не до її розповсюдження. Епоха переваги паризької преси над провінційної закінчилася в 1944 р Приблизно з того часу місцева преса вже не розглядалася як додаток до паризької, а паризькі газети стали знаходити досить обмежене поширення вже в який-небудь сотні кілометрів від Парижа. У 1976 року уперше в історії французької преси на перше місце в країні по розповсюдженню вийшла провінційна газета "Уест-Франс" ("Західна Франція"). У 1981 р в першу десятку найбільш читаних у Франції газет увійшли лише чотири паризькі ("Франс -суар "," Фігаро "," Паризьен Лібере "і" Монд ") і шість провінційних газет. Сприятливіше положення провінційної преси пояснюється значно більшою дорожнечею виробництва газети в Парижі, ніж у провінції, а також набагато більшими фінансовими надходженнями від реклами у провінційних газет, ніж у столичних.

Розвиток французької журналістики в останні десятиліття характеризується всеосяжним прогресом в області газетно-журнальної технології, що виразилося в бурхливому розвитку офсетного друку і розквіті геліогравюри. Комп'ютеризація внесла в журналістику воістину революційні зміни. Франція першою в світі розпочала практичної реалізації ідеї масового доступу телефонних абонентів до комп'ютерів, в які закладені дані всіх національних телефонних і адресних довідників, транспортних розкладів, біржових курсів, метеозведень, репертуару видовищних установ, а також можливості замовлення різноманітних товарів і послуг.

До початку 1980-х рр. в Парижі фактично не залишилося рентабельних газет. У Франції державні субсидії газетам покривають до п'ятої частини фінансування всіх їх витрат по випуску видань. У бюджеті Франції передбачаються два види субсидування підприємств друку: у формі прямої допомоги (оплата державою частини телефонних, телеграфних та транспортних витрат, субсидії на покупку типографського обладнання і "надзвичайна допомога" слабким у фінансовому відношенні національним щоденним газетам, фонди допомоги експансії друку за кордоном) і непрямої підтримки (зменшення поштових та податкових тарифів газетам, знижки на податок з прибутку і т.д.). У 1982 р введена спеціальна урядова допомога щоденним газетам загальної та політичної інформації па французькою мовою, мають тираж менше 250 тис. Екз. і поширення від 150 тис. прим. і вище, дохід яких від реклами не перевищує 25% загального доходу. Ця допомога надана газетам "Круа", "Ліберасьон", "Котід'ен де Парі" ("Паризька щоденна газета") і "Юманіте".

До початку 1990-х рр. становище французької щоденної преси було наступним. Відчутно знизилися тиражі "гені-ралістской" преси, газет загальної інформації (наприклад, майже на третину у "Франс-суар" в 1985-1989 рр.), Одночасно збільшилася поширення якісних національних газет ("Фігаро" - на 7,5%, "Монд" - на 12,6%, "Ліберасьон" - на 31,5%). У той же час не припиняло зменшуватися поширення регіональної щоденної преси, а також жіночих журналів і журналів дозвілля. І навпаки, спостерігалося збільшення тиражу журналів для чоловіків і сенсаційних видань. Особливо разючий зростання ТБ-тижневиків.

До кінця XX в. існували такі види періодичної преси Франції:

  • • преса загальної або політичної інформації, до якої входять щоденні газети, "видання сьомого дня", ілюстровані політичні журнали або ілюстровані тижневики новин;
  • • преса на злобу дня, преса втечі від дійсності - з переважанням ілюстрованих видань змішаного змісту, серед яких на першому місці ілюстровані щотижневі журнали;
  • • спеціалізована журналістика - це фахова періодика, наукові видання, молодіжна, спортивна, жіноча і т.п. печатка.

Франція є однією з провідних країн світу за рівнем розвитку журнальної періодики. Справжній розквіт переживає періодика для жінок. З початку 1980-х рр. виданням цієї типологічної групи супроводжує успіх. "Преса серця", як ще називають у Франції жіночу друк, більшою мірою адресується працюючим жінкам, для яких призначені "Елль" ("Вона"), "Жур де Франс" ("День Франції"), "Марі-Франс" ( "Марі-Франс"), "Космополітен" ("Космополіт") та ін. Все більшим успіхом у Франції користуються також так звані журнали дозвілля, особливо спортивного характеру. Заслуговує згадки також телевізійна преса. Поширення публікацій цього типу неухильно зростає, збільшується і обсяг їх фінансового обороту.

Однак вплив на маси в більшою мірою, ніж друковані ЗМІ, надає телебачення.

У 1984 р оголошена урядова програма широкого впровадження кабельного телебачення. Була створена розгалужена мережа регіональних телестанцій. Через три роки в приватні руки проданий перший канал ТФ-1. У володінні держави залишилися другий і третій канали - громадські. При реформуванні системи телебачення у Франції виходили з того, що повинна існувати конкуренція між "приватними ланцюгами" і "суспільної службою", щоб уникнути наслідків монополізації і бюрократизації телебачення, - конкуренція додасть нові імпульси аудіовізуальних засобів, увіллє нові життєві сили в державне телебачення.

Однак думки французів з цього питання явно розкололися, що наочно показали широкі гострі дискусії навколо приватизації першого каналу. Звістка про майбутню денаціоналізації та передачі в приватні руки ТФ-1 викликало бурю протестів у країні.

Національні телевізійні ланцюга все більше коштів інвестують у регіональні станції, що підтвердило прагнення до значного збільшення їх присутності у провінції. На національному французькому телебаченні створюється ланцюг "знання, освіти і зайнятості", мета якої - забезпечення рівності доступу всіх громадян до джерел інформації шляхом широкого активного використання різних засобів масової комунікації, зокрема відео, телефону, супутника і кабелю, особливо телебачення, яке має стати "відкритим і діалоговим". Створення кабельного ТБ і місцевих мереж сприяло вирішенню цих завдань. "Каналь Плюс" і група Бертельсмана (Німеччина) уклали угоду про спільні дослідження в Європі в області платного ТБ і нових послуг (відео за заявками та ін.) В області ТБ, що стали можливими з появою цифрової технології.

Позиція ЄС підкреслює стратегічну важливість сектора інформації в широкому сенсі слова (кабель, супутники, швидкісні багатофункціональні магістралі інформації, від яких невіддільна прямий і зворотній зв'язок, мережі телекомунікацій, програмне забезпечення та ін.) Для всіх членів Союзу, включаючи Францію.

У систему французького радіомовлення входять державні програми, периферичні радіостанції і мережа приватних місцевих радіостанцій. Поряд з національними програмами державного радіомовлення "Франс-Ентер" ("У Франції") і "Франс-кюльтюр" ("Франція - культура"), "Франс-мюзік" ("Франція - музика") і "Радіо-Бле" ( "Синє радіо") діють більш 50 місцевих державних радіостанцій, три з яких- паризькі. "Радіо-Франс Ентернасьональ" ("Радіо Франції інтернаціональне") як іновещательная служба веде передачі на 17 мовах і але обсягом радіомовлення займає 12-е місце в світі . Великий розвиток отримує приватна місцеве радіомовлення. Примітно, що майже всі великі регіональні газети обзавелися власними радіостанціями.

Державне регулювання контенту французьких ЗМІ поєднується із збереженням їх плюралізму, що забезпечується як традиціями французької журналістики, так і зусиллями всього журналістського співтовариства.

Ключовим моментом існування і функціонування всіх засобів масової комунікації Франції стала концентрація засобів виробництва і поширення інформації та невіддільна від неї монополізація. Процес концентрації, який захопив розглянуту сферу, протікає одночасно у двох площинах - вертикальної, коли підприємство друку контролює вироблення, виробництво і продаж своїх газет або журналів, і горизонтальну, коли багато підприємств одного і того ж типу поєднуються один з одним і мають спільні кошти і служби . Все більш вирішальне значення для характеристики та оцінки французьких масмедіа має їх приналежність до все меншій кількості людей і фінансових груп.

Магнатом номер один французької преси XX в. вважається Роббер Жолеф Еміль Ерсан, що почав в 1950 р з придбання досить зубожілого видання "Отто-журналь" ("Автомобільний журнал"). Він - засновник і президент (з 1950 р) однієї з великих у Франції інформаційно-видавничих груп, об'єднуючою газетно-журнальні компанії (у тому числі газети "Фігаро", "Франс-суар"), 30 радіостанцій, рекламне агентство та ін.

Гігантом в системі французьких засобів масової комунікації є група "Ашетт". Тільки що входить в цю групу "Нувель мессажері де ла прес Паризьен" ("Нова експедиція паризької преси"), існуюча з 1947 р, принесла їй чималий прибуток. Ця найбільша компанія з розповсюдження преси у Франції, наприклад, за 1990 р реалізувала через свої 36 тис. Точок продажів +2500 періодичних видань. Поширюючи 2500000000 екз. газет і журналів, не рахуючи 600 закордонних періодичних видань, "Ашетт" контролює 20% французької періодичної преси і 20% книговидавничої сфери. Спільно з іншими групами "Ашетт" видає 30 ілюстрованих журналів, бере участь в інших групах, має інтереси в регіональній пресі, володіє системою продажу книг за зниженими цінами, а також має сильними позиціями в аудіовізуальному секторі Ероп-1 і бере участь у П'ятому каналі французького телебачення , в кабельному ТБ, у виробництві програм для радіомовлення і телебачення, а також у кіновиробництві. "Ашетт" має філії по експорту газетно-журнальної та книжкової продукції в багатьох країнах світу, займається спеціальним виробництвом та експортом книг під франкофонні країни. Група "Ашетт" була придбана військово-промисловою групою "Матра", в результаті чого, як відзначали французькі газети, у Франції завершилася найбільша операція століття в сфері ЗМІ.

Група "Гавас" - найбільше у Франції та в ряді інших країн агентство реклами в мас-медіа, точніше - ціле об'єднання рекламних агентств, яких налічується 120. Також гурт "Гавас" головує ще в двох найважливіших областях друкованої журналістики: у спеціалізованій пресі й у регіональній щоденній пресі. Це одна з великих французьких груп безкоштовної преси, вона володіє багатьма паризькими книговидавництва. Будучи найбільшим акціонером групи ЛТК, раніше "Гавас" виступала як найбільший володар акцій П'ятого каналу, а в даний час бере участь в капіталі Шостого каналу і, крім того, має 2 500 кінозалів.

Перерахуємо менш великі групи: "Прес де ла Сіте" ("Міська друк") - складається з 15 видавничих будинків, СЕП-коммюнікасьон (Сосьете еропеен де пюблікасьон - Європейське товариство публікацій) - володіє 60 періодичними виданнями, група "Експансіон" ("Експансія ") - займає панівне становище в системі французької економічної та фінансової преси, католицька група" Бейар прес "(" Бейар преса "). Слід помститися вторгнення у Францію великого іноземного капіталу, захоплюючого нові позиції в системі французьких засобів масової комунікації - наприклад, видавничий дім "Бауер" (Німеччина), "Бертельсмана" (Німеччина), американська група Доу Джонса, Р. Мердок.

Особливої згадки в ряду провідних корпорацій мас-медіа сучасної Франції заслуговує Люксембурзька телевізійна компанія (ЛТК), формально є не французької, а люксембурзької. Суто сучасне монополістичне освіту, ЛТК цікава насамперед у двох відносинах - як структура міжнародного масштабу і приклад групи мультимедіа. За участю західнонімецької групи Бертельсмана ЛТК створила в 1984 р телевізійну програму на німецькій мові.

Наприкінці XX в. французькою медіаринку з'явилися нові гравці, найбільшими серед яких стали "Лагардер груп" (Lagardère group, книговидавництво, преса, аудіовізуальні ЗМІ), "Сокпресс - Дассо" (SocPresse - Dassault, друкована преса), "Мондадорі Франс" (Mandadori France, журнальна періодика, французький філія медіаконцерну "Медіасет" Сільвіо Берлусконі), "Марі-Клер" (Marie-Claire, журнальна періодика для жінок), "Байяр" (Bayard, молодіжна та дитяча преса, католицький щоденник "Круа"), група "Монд "(Groupe Le Monde, газетна періодика) і" Ерсан Медіа Груп "(Groupe Hersant Médias, регіональна преса). У секторі аудіовізуальних ЗМІ домінують два медіаконцерну, що виникли в результаті злиття декількох медіагруп: TF1 - Мб (власники - Буіг і Бертельсмана і) і Canal + - CanalSat (власники - Vivendi Universal і Лагардер). Діяльність аудіовізуальних мовників регулюється Вищою радою аудіовізуальних ЗМІ (CSA). Незважаючи на те що Рада займає стабільну позицію в медіаполітику Франції, періодично критикують ступінь його незалежності, звинувачують у несвоєчасному реагуванні на проблеми галузі та низькому рівні співпраці з громадськістю у процесі прийняття рішень.

Найбільш гостре інформаційне протистояння в роки холодної війни було на території Німеччини, розділеної на дві незалежні держави.

У 1949 р відбувається утворення двох держав - ФРН і НДР.

У ФРН починається процес концентрації німецьких ЗМІ, створюються незалежні газетні групи, наприклад видавничий дім "Франкфурт-ам-Майн", ГмбХ, "Зюд-Дойчера Ферляґ", ГмбХ. Процес концентрації починається в 1950-і рр. і поступово набирає швидкість. Сформувалася чітка структура преси з наступними ознаками:

  • • велика кількість незалежних газет;
  • • нечисленність надрегіональних і національно-орієнтованих видань;
  • • велика кількість регіональних газет з місцевими випусками;
  • • відсутність столичної преси, яка поширювалася б по всій країні;
  • • слаборозвинена і не має попиту партійна преса;
  • • поява і розвиток рекламної преси;
  • • стабілізація загальних тиражів газет з одночасним зменшенням інтересу до ілюстрованих виданням і журналам;
  • • розвивається процес концентрації в області щоденної та щотижневої преси;
  • • прогресуючий ріст місцевих монополій і зміцнення їхніх позицій, панівне становище деяких концернів ЗМІ;
  • • диверсифікація деяких ЗМІ і поява так званих нових ЗМІ.

У середині 1980-х рр. газетно-журнальний ринок ФРН був поділений між великими видавничими концернами: (АТ) Акселя Шпрінгера - 28,58%; група ВАЦ - 5,99%; група "Зюддойчер Ферляґ / Фрідман Ербен" - 3,49%; видавництво "Ду Монт / Шауберг" - 3,18%; група "Штутгартер Цайтунг / Райнпфальц / Зюдвест Прессе" - 3,08%.

Газетну періодику можна класифікувати на наступні групи видань: локальна щоденна, регіональна щоденна (масова), надрегіональними щоденна преса (якісна), бульварна щоденна, надрегіональними щотижнева, партійна, рекламна преса.

У середині 1980-х рр. намічається тенденція до вимирання локальної щоденної преси. Економічно сильна регіональна преса практично не мала конкуренції ("Зюдвест пресі" - "Південна преса", "Гапіоверше альгемайне цайтунг" - "Загальний вісник Гановера", "Бадіше цайтунг", "Вестдойче альгемайне цайтунг" - "Західнонімецька загальна газета"). Серед надрегіональних виділяють п'ять великих видань: "Вельт" - "Мир", "Франкфурті альгемайне цайтунг" - "Франкфуртська загальна газета", "Тагес цайтунг" - "Щоденна газета", "Дойче Тагес цайтунг" - "Щоденний німецький вісник", "Унзер цайтунг "-" Наш час ". До бульварній пресі відноситься" Більд "(5500000 прим).

Група Бауера спеціалізувалася па дешевих масових журналах: "Нойє рев'ю" ("Нове огляд"), "Праліне" ("Шоколадна цукерка"). "Бунте" ("Барвистий") і "Фройндін" ("Подруга") займали середню цінову позицію. Видавництво Шпрингера спеціалізувалося на журналах-програмах.

Відтворення системи радіомовлення почалося влітку 1945 Першими створили радіостанцію британці в Гамбурзі - Нордвестдойчер рундфунк, в якості зразка для правового статусу вони взяли статут Бі-бі-сі. Їх приклад наслідували американці і французи. З 1947 по 1950 р формувалася програмна політика німецького радіо, через два роки стали транслюватися програми на середніх хвилях. 1950-і рр. - Кульмінаційний пункт для поширення радіомовлення в Німеччині і почала телемовлення. Телемовлення здійснювало засноване в 1950 р Робоче співдружність суспільно-правових телерадіоорганізацій ФРН (АРД). У 1961 р почало мовлення Друге німецьке телебачення (ЦДФ).

До середини 1980-х рр. практично закінчився процес концентрації ЗМІ. 1975-1976 рр. - Період фази консолідації, для якої характерно збільшення кількості видавництв та окремих видань, зростання тиражів щоденних газет.

  • 7 жовтня 1949 в східній зоні Німеччини була проголошена НДР, очолювана Соціалістичної єдиної партією Німеччини (СЄПН). На чолі друку стояла газета "Нойес Дойчланд" ("Нова Німеччина"). Істотний вплив на розвиток журналістики НДР зробила система радянській пресі, в основу якої були покладені єдині принципи (партійність, комуністична ідейність, правдивість, народність, масовість, критика і самокритика і т.д.) і функції (колективний пропагандист, агітатор і організатор), розроблені В. І. Леніним. Друк СЄПН була ядром засобів масової інформації НДР. Щомісячний журнал теорії і практики наукового соціалізму "Анхайт" ("Єдність") був теоретичним органом ЦК СЄПН. Великою популярністю користувалися так звані багатотиражки (виробничі газети), що видаються партійними комітетами підприємств, державних установ, вузів. Наприкінці 1970-х - 1980-х рр. їх тираж становив понад 2 млн екз. У кожному з 15 округів ГДР шість разів на тиждень з недільними додатками виходили газети - органи окружних комітетів партії.
  • 13 травня 1945 в зруйнованому Берліні почало працювати радіо, протягом першого року виникли регіональні станції в Лейпцигу, Дрездені, Шверині, Ерфурті, Потсдамі, Галле і Веймарі. У 1952 р відповідно до рішення уряду було утворено Державний комітет по радіомовленню, який затвердив керівну роль партії. Структура радіомовлення НДР сформувалася в 1980-і рр. Радіо НДР мало 5 центральних і 11 регіональних програм. Радіо "Берлін Інтернасіональ" ("Берлін інтернаціональний", 1955 року) вело радіопередачі на 11 іноземних мовах - для закордону.

Телебачення НДР, яке розпочало мовлення в 1950 р, мало дві програми, які транслювали передачі 160 год на тиждень. Більше 90% з них були кольоровими. Рішенням уряду від 4 вересня 1968 утворено Державний комітет з телебачення. Передачі ділилися на інформаційно-політичні, драматичні та музично-розважальні, публіцистичні, спортивні, молодіжні і дитячі.

В кінці 1989 - початку 1990 р відбулися серйозні зміни в системі ЗМІ НДР. Процеси відновлення торкнулися всі ланки СЄПН. Вона перестала бути ядром системи ЗМІ. У 1990-і рр. головне завдання засобів масової інформації НДР - боротьба за виживання. Цей період умовно ділять на чотири етапи.

  • 1. початок 1990 г. - вибори 18 березня 1990 Відбувається демонополізація ЗМІ, відмова від диктату партії. Радіо, телебачення та інформаційні агентства оголосили себе незалежними від державно-партійних структур.
  • 2. 18 березня 1990 - 1 червня 1990 Прозвучала рішення про припинення партійно-державних дотацій ЗМІ. У результаті зросли ціни на періодику.
  • 3. 1 червня 1990 - 3 жовтня 1990 З'являється безліч спільних з ФРН видань.
  • 4. 3 жовтня 1990 - 31 грудня 1991 Припинення діяльності телебачення і радіомовлення НДР.

У лютому 1990 за рішенням народної палати створений Контрольний рада з ЗМІ. Головним його завданням стала розробка закону про ЗМІ, а до складу увійшли представники всіх політичних партій, громадянських рухів, церкви і держави. Закон створений, але доля підготувала йому короткий термін: відбулося об'єднання двох німецьких держав, і ЗМІ стали діяти в рамках законів ФРН.

Сучасний газетний ринок об'єднаної Німеччини характеризується невеликою кількістю загальнонаціональних газет і добре розвиненою місцевою пресою. Умовно пресу Німеччині можна розділити за існуючою в країні типології на три категорії:

  • • загальнонаціональні газети - поширюються по всій території Німеччини;
  • • надрегіональние газети - поширюються більш ніж в одному регіоні, але не по всій території країни;
  • • місцева преса - газети одного регіону, одного району, міста і т.п.

Багато невеликі місцеві газети входять в "видавничі ланцюжка": оскільки невелика газета з накладом у кілька сотень або тисяч примірників, звичайно, не може дозволити собі ні купувати гарні фотографії, ні посилати кореспондента у відрядження, пі підписуватися на стрічки новин, вона вступає в асоційовані відносини з якимсь видавничим концерном, який надає десяткам місцевих газет уніфікований контент - статті про внутрішній і зовнішній політиці, спортивні огляди і т.д., залишаючи на розсуд редакції лише місцеві новини. Таким чином, місцева газета виживає економічно, і читачі можуть продовжувати купувати газету, до якої вони звикли. Тим часом у даному випадку, зрозуміло, мова не може йти про незалежне виданні, і німецькі дослідники ЗМІ воліють говорити про "редакційних виданнях".

Система німецьких аудіовізуальних ЗМІ носить назву дуальної системи. Це означає, що в Німеччині існує лише дві форми власності ЗМІ:

  • • суспільно-правова форма власності;
  • • приватна форма власності.

Суспільно-правове мовлення було єдино можливим на території ФРН аж до кінця 1980-х рр., Коли в законодавство внесли зміни, що дозволили створювати приватні радіо- і телекомпанії. Приватне мовлення існують за рахунок розміщення реклами і виробництва власних фільмів і передач, які вони можуть продавати іншим компаніям. Суспільно-правові компанії можуть розміщувати в передачах лише обмежений обсяг реклами (зокрема, реклама на суспільно-правових каналах повністю заборонена у вихідні та свята, а в будні дні - після 20 годину), зате отримують так звану абонентську плату з усіх громадян Німеччини, мають вдома телевізор або радіоприймач. Її зобов'язані платити всі, незалежно від того, чи дивляться вони передачі суспільно-правових каналів - це викликає в німецькому суспільстві запеклі дискусії. Найбільшою суспільно-правової компанією ФРН і найкрупнішою телерадіокомпанією Європи є суспільно-правова телерадіокомпанія АРД - Робоче Співдружність суспільно-правових телерадіокомпаній Федеративної Республіки Німеччина. В рамках АРД здійснюється мовлення першого каналу німецького телебачення: АРД дас Ерсте, близько десятка місцевих телевізійних каналів, вироблених відповідно членами співдружності, місцевими суспільно-правовими телерадіокомпаніями, а також понад 50 місцевих радіопрограм. В рамках АРД здійснюється мовлення радіо і телебачення "Дойче Велле" ("Німецька хвиля"). "Дойче Велле" виконує функції іномовлення, тому на її створення АРД отримує окремі гроші, що виділяються федеральним урядом. "Німецька хвиля" представлена в телевізійному і радіоефірі, а також в Інтернеті. Мовлення ведеться на 30 мовах. Російською мовою виходять радіопрограми і сайт.

В якості альтернативи створений другий, також суспільно-правової канал - НДФ - Друге німецьке телебачення, що відрізнявся від АРД тим, що АРД є децентралізованою структурою, співдружністю безлічі місцевих компаній, а ЦДФ створювався спочатку як вертикально організований, централізований проект.

У ході холодної війни ідеологічне протиборство між засобами масової інформації ФРН і НДР носило характер пропагандистського протистояння. Методи пропаганди та контрпропаганди були притаманні всім ЗМІ, але найбільш чітко вони простежувалися в радіо- і телемовлення. Показовою в цьому відношенні історія післявоєнного Берліна, який до возз'єднання країни часто називали "прифронтовим містом". Навіть стіна, відокремила Західний Берлін від Східного, не могла протистояти поширенню інформації як тієї, так і другий з протиборчих сторін. Дві телевежі, розташовані в безпосередній близькості один від одного, транслювали програми, які з різних точок зору висвітлювали одні й ті ж події.

У Великобританії повоєнний розвиток ЗМІ характеризувалося, з одного боку, їх подальшою концентрацією і монополізацією, а з іншого - активною участю в пропагандистських акціях і кампаніях холодної війни.

"Майстерня світу", "володарка морів", як раніше називали Великобританію, стрімко поступалася своїми позиціями Сполученим Штатам Америки. Сильно підірвало економіку імперії і антиколоніальний рух - до 1960 р, "року Африки", залишалося зовсім небагато часу. До того ж доводилося думати і над тим, як без втрати обличчя забезпечити "догляд на схід від Суеца".

Зміни, що відбулися в країні, суттєво вплинули і на розвиток преси, тим більше що її друк, радіо і телебачення зайняли значне місце в світових засобах масової інформації.

У 1960-х рр. Великобританія займала перше місце на Заході з розповсюдження газет: "Англійці купують в два рази більше газет, ніж американці, в три рази більше, ніж французи. Майже половина населення Англії регулярно купує газету".

На тисячу англійців у 1960-і рр. доводилося щодня 514 екз. газет, загальний щоденний тираж яких сягав 27 млн. У Великобританії та Північної Ірландії виходило 120 щоденних і 15 недільних газет, 1268 щоденників, 4687 журналів і більше тисячі інших видань. У країні налічувалося 10 ранкових, 2 вечірні та 8 недільних національних газет, що виходять в Лондоні і поширювалися по всій країні.

Серед монополій преси на перший план висунулися група лорда Ротерміра "Ассошіейтед Ньюспейперс, Лтд.", "Бівербрук Ньюспейперс, Лтд.", Група лорда Сесиля Кінга "Інтернейшенл Паблішші Корпорейшен", "Томсон Организейшн, Лтд.", Компанія "Ньюс оф Уорлд Организейшн , Лтд. ".

Проблема монополізації англійської преси на початку 1960-х рр. вивчалася королівської комісією з питань друку. Було виявлено, що три концерну володіли 67% всіх газет Англії, крім недільних; вони ж володіли 87% недільних газет. Чотири концерни контролювали дві третини тиражів газет і всі тиражі масових журналів країни: "Загальна сума капіталів цієї четвірки - Бивербрука, Кінга, Ротерміра і Томсона - перевищила капітали всіх інших газетно-журнальних видавництв, разом узятих".

Рой Томсон - виходець з Канади, колишній торговець радіоприймачами, в 1930-і рр. почав скуповувати газети у своїй країні і за кордоном. У 1953 р він набуває шотландську газету

"Скотсмен" ("Шотландець"), а в кінці 1950-х рр. спробував включитися в подальший поділ газетно-журнального ринку Англії. Однак йому не вдалося обійти С. Кінга, який став до 1961 власником найбільшої на Заході журнальної імперії. Томсон зміцнив свої позиції у сфері засобів інформації в Азії та Африці, а потім в Англії почав видавати журнал "Фемілі Серкл" ("Сімейне коло"). На початку 1960-х рр. в полі зору Томсона потрапляє газета "Таймі", що зазнавала труднощі: тираж в 250 тис. прим. не дозволяв їй відчувати себе досить стабільно. Фінансове становище Томсона було вельми міцним, і його капітали служили серйозною гарантією процвітання газети, що вважалася "англійської національною інституцією". У 1966 р "Таймі" перейшла в руки Томсона. До кінця 1960-х рр. її тираж складав 401 тис. прим., об'єм - 18-20 смуг. Для королеви і членів кабінету готувалося спеціальне видання на особливому папері.

Об'єктом запеклої конкуренції стала в 1968 р газета "Ньюс оф де уорлд", тираж якої - понад 6 млн екз. - Був найвищим серед англійських газет. У боротьбі за "Ньюс оф де уорлд" зіткнулися інтереси представників нового покоління англійських власників преси, які повною мірою заявлять про себе пізніше і як би "персоніфікують" багато тенденцій розвитку журналістики в самій Англії і за її межами. Це австралійський магнат Руперт Мердок і Роберт Максвелл (у минулому Людвіг Хох), що став громадянином Англії після Другої світової війни. У 1968 р Мердок отримує істотну частину акцій "Ньюс оф де уорлд", а через деякий час стає представником компанії, змінивши па цій посаді сера Вільяма Kappa. У 1969 р Мердок купує збиткову щоденну газету "Сан" ("Сонце"), що замінила в 1964 р лейбористську "Дейлі геральд".

Зміни відбуваються і в самій ІПК, головним підприємством якої в 1960-х рр. була масова щоденна газета "Дейлі міррор". Глава ІПК Сесіль Кінг в 1968 р вступив у конфлікт з прем'єр-міністром Гарольдом Вільсоном, після чого змушений був піти у відставку: "неміцність положення Кінга - продовжувача справи магната преси Норткліфа - здалося для багатьох непосвячених неймовірним і загадковим сюрпризом. Однак за цим вимальовувалася неміцність фінансових позицій самого концерну. Незважаючи па гігантські розміри його разросшегося володіння, Кінг почав до того часу виявляти заспіваю нездатність враховувати всі наслідки дорогих угод ". Фактично відбулося злиття ІПК і концерну "Рід Корпорейшн" - гіганта паперово-целюлозного виробництва.

Таким чином, у Великобританії намітилася чергова зміна газетних господарів.

У 1967 р було виявлено, що газети, не пов'язані з найбільшими магнатами преси, насамперед середні та малі видання, відчувають серйозні труднощі, а деякі з них опинилися на межі банкрутства. Так, до початку 1970-х рр. припинили існування газети, публікували дешеву рекламу, - "Дейлі геральд", "Ньюс кроникл" ("Хроніка новин") і "Дейлі скетч".

Якщо в 1960 р в країні виходило дев`ять щоденних лондонських газет, через 11 років їх кількість зменшилася всього на одну.

У 1966 р "Дейлі Уоркер" замінена газетою "Морнінг Стар", яка, залишаючись комуністичним виданням, заявила про себе як про трибуні всіх лівих сил країни. Компартія прагнула зміцнити свою соціальну базу і зміцнити зв'язки з лейбористським рухом. Спочатку тираж "Морнінг стар" значно зріс, але потім істотно знизився. Проблема поширення газети придбала нову гостроту.

У 1960-і рр. Бі-бі-сі зберігала монополію на центральне радіомовлення на території Великобританії. Вона не могла отримувати доходи від реклами і існувала за рахунок абонентської плати (в 1966 р число радиоабонентов досягло 3500000 чол.) І продажу своїх видань. В цей же час розгорнулася широка кампанія на підтримку створення приватних радіостанцій. З'явилися "піратські" радіопередавачі, що базувалися на судах і занедбаних фортах. У 1966 р з'явився спеціальний закон, спрямований проти "піратських" радіостанцій. Розширився обсяг іномовлення Бі-бі-сі. Була відкрита редакція, яка готувала передачі для Непалу. Збільшився час мовлення на урду, італійською, бенгальською та гінді, а також мовами південно-західній Азії. Спостерігався і зростання обсягу передач на африканських мовах - хауса, суахілі, а також англо- і франкомовних передач для Африки. Йшов розвиток радіослужб для Америки. Виходили передачі болгарською та російською мовами.

Найбільшою редакцією Бі-бі-сі в Європі в цей час стає редакція німецькою мовою. Стало більше передач на португальською та грецькою мовами.

Зміцнити позиції незалежного телебачення, яке, не стягуючи абонентної плати, отримувала доходи від реклами.

Проблема поділу сфер впливу між радіо, телебаченням і періодичною пресою стала актуальною, хоча і не набула тієї гостроти, яку їй передбачали експерти в галузі засобів інформації. Пом'якшувало протистояння і ту обставину, що преса і телебачення (а потім і радіо) все більше зосереджувалися в одних руках. На рубежі 1960-1970-х рр. група "Ассошіейтед Ньюспейперс" була не тільки власником газет і журналів, але й контролювала телевізійну компанію "Саузерн Телевіжн" ("Південне телебачення"), а також телевізійні станції в Австралії. Найбільший англійський концерн "Інтернейшінл Паблішинг Корпорейшн" здійснював вкладення в телебачення. Рой Томсон володів 30 радіо- і телестанцій, 183 щоденними газетами, 150 різними періодичними виданнями з науці і техніці.

На початку 1970-х рр. на перший план висунулася група Роя Томсона, що володіла періодичними виданнями у всій Великобританії, США, Канаді, Латинській Америці, Африці, а також радіо- і телестанцій. Зберігала лідируючі позиції і ІПК, незважаючи на фінансові труднощі, які вона зуміла вирішити шляхом злиття з "Рід Корпорейшн". Провідною газетою ІПК залишалася "Дейлі міррор", цієї ж монополії належали недільні газети, провінційні видання, жіночі журнали; поки ще зберігався контроль ІПК над низкою видань Африки. "Ассошіейтед Ньюспейперс", концерн Бивербрука "Пірсон - Лонгмен", група Беррі займали значне місце на газетно-журнальному ринку Великобританії. У 1969 р в Англії стала діяти монополія Руперта Мердока "Ньюс, Лтд.", Яка буде набирати силу в наступні роки.

У цей час визначилася політична орієнтація провідних англійських видань. На праве крило консервативної партії орієнтувалися "Дейлі мейл", "Дейлі телеграф", "Санді телеграф" ("Недільний телеграф"), "Дейлі експрес", "Санді експрес", "Ньюс оф де уорлд", "Бірмінгем Пост" (" Бірмінгемська пошта ")," Йоркшир пост "(" Йоркширський пошта ")," Скотсмен "," Санді таймі "," Файненшл таймі ". Консервативна преса центристського спрямування включала газети "Таймі", "Сан", тижневики "Економіст" і "Спектейтор" ("Глядач"). До ліберальному центру ставилися "Гардіан", "Обсервер", "Ліснер". Праве крило лейбористів спиралося на "Дейлі міррор" і "Піпл"; лейбористський центр - на "Нью стейтсмен" ("Новий державний діяч") і "Трибюн". Серед видань, пов'язаних з компартією, можна відзначити "Морнінг стар", "Коммент", "Лейбор мансли".

У середині 1970-х рр. Великобританія зіткнулася з серйозними кризовими явищами в сфері друку: у ряду видань скоротився тираж, знизилися прибутки. Здали свої позиції "газетні королі" старшого покоління, в списку національних газет і не стало видань Томсона, Бивербрука, Асторів. Знизилися тиражі національних газет. Криза не обійшла і партійну пресу. Виникли труднощі у газети "Таймі", новому власнику якої, Р. Томсону, не вдалося зробити з неї прибуткове підприємство. Над "Таймі" нависла загроза закриття. Королівська комісія по пресі прийшла до висновку, що вихід з кризи буде досягнутий шляхом впровадження нової техніки і скорочення на третину робочої сили.

Незважаючи на кризу, що охопила преса Великобританії, ряду видань вдалося не тільки залишатися економічно ефективними, але й здобути популярність у широкої аудиторії. Це стосується, наприклад, безкоштовних газет, аудиторія яких на початку 1980-х рр. склала 95% населення країни.

Було введено комерційне радіомовлення в провінціях і почала складатися конкуруюча з Бі-бі-сі комерційна телемережа. У структурі мовлення Бі-бі-сі постійно відбувалися зміни, але найбільшими іноземними редакціями залишалися арабська, французька і німецька. Проводилось регулярне технічне переоснащення Бі-бі-сі.

Ступінь концентрації виробництва в газетної індустрії Великобританії почала 1980-х рр., Коли 80% тиражу англійських газет видавалося трьома транснаціональними корпораціями - "Ньюс Інтернешнл", "Рід Інтернешнл", "Трафальгар Хаус", - була дуже висока. Газетно-журнальне виробництво (за сукупною вартістю продукції, що випускається) знаходилося на третьому місці серед галузей господарства. Було підраховано, що кожна четверта з п'яти англійських газет належить концернам або конгломератам, у тому числі що носять транснаціональний характер. "Трафальгар Хаус", що поглинула імперію Бивербрука (їй належав "Дейлі Експрес"), пов'язана з кораблебудівним галузями, туризмом, торгівлею нерухомістю. Щоб відкрити нову газету - "Дейлі стар" ("Денна зірка"), цей концерн продав декілька будівель в Лондоні. "Ассошіейтед Ньюспейперс" контролювала видобуток нафти, будучи власником землі, транспорту, ресторанів. Йшов подальший перерозподіл сил на ринку засобів масової інформації Великобританії. З Фліт-стріт пішов конгломерат "Трафальгар Хаус". Нащадки і спадкоємці Бивербрука, Томсона, Кемроза виявилися не так добре пристосованими до жорсткої конкурентної боротьби, як їх попередники. На перше місце в сфері масмедіа Великобританії висунулися Руперт Мердок і Роберт Максвелл.

Руперт Мердок вважався одним з відомих міжнародних "лордів преси". Його батько - один Норткліфа -іздатель газет "масового інтересу" в Австралії. Сам Р. Мердок успішно займався газетним бізнесом у цій країні, де придбав навички конкурентної боротьби, які стали в нагоді йому в ході завоювання ринку преси за межами його рідної країни. Імперія Мердока спочатку формувалася як транснаціональна. Нова поява Мердока па Фліт-стріт пов'язане з покупкою газет "Таймі" і "Санді таймі". Незважаючи на те що спільний разовий тираж газет, придбаних Р. Мердоком, виходив за рамки, встановлені антимонопольним законодавством, угода відбулася. Згідно з актом 1973 про добросовісну торгівлю продаж видань допускається, якщо вони нерентабельні (як відомо, "Таймі" переживала тоді серйозні фінансові труднощі).

Антимонопольне законодавство не було застосовано, коли велика книговидавнича компанія "Брітіш Принтинг енд Коммюнікейшн" ("Британська друк та комунікації") на чолі з Робертом Максвеллом придбала газети "Дейлі міррор", "Санді мірор" і "Санді піпл" ("Недільний людина" ). Конкуренція між масовими виданнями Максвелла і Мердока посилилася.

Роберт Максвелл - одна з найбільш динамічних і суперечливих фігур англійської журналістики. Народжений в Словаччині, під час Другої світової війни воював у британській армії, він спробував свої сили і в бізнесі, і в політиці. Виключно багато енергії вклав Максвелл в належало йому видавництво "Пергамон Прес". Після невдалих спроб стати видавцем газет "Ньюс оф де уорлд" і "Сан" Максвелл в 1975 р випускає газету "Скотіш дейлі ньюс» («Шотландські щоденні новини") з підзаголовком "Як чудово жити на світі", яка дуже скоро, проте , зазнала краху. Максвелл намагався вступити в боротьбу за "Таймі", але його шанси в той момент виявилися невеликі.

Непроста фінансова ситуація склалася в групі "Міррор". Рішення продати газету "Міррор" прийнято насамперед тому, що вона неприбуткова. Максвеллу вдалося перехопити ініціативу, і він став власником "Дейлі міррор", "Санді мірор", "Піпл", "Дейлі рекорд" ("Щоденна запис") і "Спортинг лайф" ("Спортивне життя", її читач - королева Великобританії) . Максвелл не обмежувався лише сферою газетноіздательской діяльності, до того ж інтереси його компаній виходили за межі Британських островів. Максвелл став компаньйоном Ф. Буіг, приватного власника ТФ-1 - програми французького телебачення. Його компанія розрослася до глобальної мережі, що охоплює різні регіони Європи, Америки, Азії та Африки.

Наслідком монополізацією англійській пресі з'явилася її змістовна уніфікація, що викликало стурбованість громадськості. Тому природним було прагнення журналістів до створення газет, які не належать магнатам преси, наприклад "Санді Кореспондент" ("Вос-Кресна кореспондент") і "Індепепдент" ("Независимая").

Відрізнялася різноманітністю англійська журнальна періодика. Її представляли політико-економічні та наукові видання, наприклад "Економіст". Висвітлював проблеми політики, літератури і мистецтва щотижневий журнал "Нью Стейтсмен", заснований за участю Дж. Б. Шоу і мав лейбористську забарвлення, і журнал "Спек-тейтор", орієнтованих на консерваторів.

Подальший розвиток отримала спеціалізована періодика. Серед видань з питань науки і техніки серйозне місце займав щотижневий журнал "Нью Сайн-тист" ("Новий науковець"). Військова печатка була представлена рядом журналів: "Діфеіс" ("Оборона"), "Армд Форсиз" ("Збройні сили" ), "Армі Куотерлі енд діфеіс джорнел" ("Армійський щоквартальний журнал з питань оборони"). Великою популярністю користувалися у Великобританії видання, що висвітлюють діяльність телебачення і радіо, - "Радіо таймі" і "Ліснер".

Глобальний характер придбала "Файнейшнл таймс", що виходить двома виданнями: одне призначається для жителів Британських островів, інше носить інтернаціональний характер і поширюється в 160 країнах. Газета отримує різнобічну інформацію не тільки з Європи, але й з Азії, Африки, Південної та Північної Америки. Було прийнято рішення про спільне виданні "Файненшл таймі" і російських "Известий". "Файненшл Таймс" співпрацює з Ей-бі-сі, передає ділові бюлетені та фінансові новини на радіостанції - як британські, так і зарубіжні. Для жителів об'єднаної Європи призначав Р. Максвелл свою нову недільну газету, що вийшла в травні 1990 року та стала регіональним виданням. Якісна, багато ілюстрована (у газеті використовується кольоровий друк) "Юеропіен" ("Європеєць") вийшла накладом 300 тис. Прим.

У 1991 р Англія зіткнулася з феноменом, який навряд чи можна назвати типовим для її журналістики: знизився попит на масову пресу і підвищився інтерес до якісних виданням. Це пояснювалося збільшеною потребою аудиторії в серйозної інформації, а також посилилася вульгаризацією популярних газет. Спад інтересу до масовій пресі викликаний і тим, що молодіжна аудиторія переорієнтувалася не тільки на телебачення. У її розпорядженні опинився широкий набір відеопродукції, комп'ютерні ігри, з якими "старим" засобам інформації конкурувати досить складно.

У наступні роки ринок англійської преси продовжувало лихоманити. Зростання цін на папір призвів до того, що газети стали втрачати своїх читачів все більше. Ряд видань вирішили використовувати спільну поліграфічну базу, щоб витримати натиск конкурентів. У цих умовах Р. Мердок розгорнув "війну цін". Демпінгове зниження цін на належні йому видання призвело до зльоту їх тиражів: тираж "Таймі" досяг небувало високої позначки - 600 тис. Прим. "Війни цін" не витримала претендувала на незалежність "Індепендент": вона перейшла під контроль консорціуму, очолюваного "Міррор Груп Ньюспейперс". Знизився тираж "Дейлі телеграф", виникло побоювання, що ринок серйозних газет руйнується. Громадська думка занепокоєна і діяльністю масової преси, яка з початку 1990-х рр. проявила наполегливість у гонитві за сенсацією і в "підгляданні в замкову щілину". Скандальний тон, "наклеювання ярликів" притаманні багатьом таблоїдам. Були зроблені спроби призупинити надмірне вторгнення засобів інформації в приватне життя, однак вони не увінчалися успіхом: у 1997 р "Дейлі мейл" оголосила вбивцями кілька людей, виправданих судом. У 1996 р перейшов на щотижневий випуск журнал "Демпстерз" ("Слизькі сходинки"), що спеціалізується на поширенні пліток і чуток.

Настав кінець ери Фліт-стріт. Це пояснювалося тим, що багато видавничі комплекси переїхали в нові, сучасно оснащені приміщення. Преса відчула можливість припливу капіталів і появи нових власників газетно-журнального ринку. Після того як найбільші англійські газети "пішли" з Фліт-стріт, з'явилися не тільки нові риси у змістовній та графічної концепціях британських національних газет, а й в самому єстві редакційної діяльності: скорочується елемент живого спілкування між журналістами, при зборі інформації велику роль починають грати телефон і комп'ютер, підвищується статус співробітників, "пакетуючих" готову інформацію, а репортери неохоче покидають будівлю офісу.

На початку 1990-х рр. стався новий перерозподіл сил на ринку англійських засобів інформації. Після смерті Р. Максвелла (обставини його загибелі недостатньо ясні) постало питання про долю його спадщини. Корпорація Максвелла була частково придбана консорціумом "Макміллан - Макгроухілл" і М. Закерманом (власником "Юнайтед Стейтс ньюс енд уорлд ріпорт"), "Юеропіен" придбали англійці брати Барклей. Що ж стосується "Міррор Труп Ньюспейперс", то рішення її проблем набуло затяжного характеру: громадськість побоювалася "сповзання вправо" і самої групи, і газети "Дейлі міррор", що могло б посилити змістовну і політичну уніфікацію англійської преси. Виконавчим директором "Міррор Груп" став Девід Монтгомері, який спробував зміцнити похитнулося положення "Міррор" (під такою назвою він вирішив випускати "Дейлі міррор"). "Міррор" поліпшила дизайн церви смуги і навіть ризикнула винести на неї більш серйозні теми. Мохаммед ал'-Файєд, єгипетський бізнесмен, власник великих магазинів, заснував нову компанію "Ліберті Паблішіпг, Лтд.". Він вів переговори з Р. Мердоком про відновлення таблоїду "Тудей" (колись претендував на роль першої національної безкоштовної газети) і з "Рейтер" з метою придбання належить агентству служби "Лондон Ньюс Радіо", але не зміг домогтися успіху. Однак нова компанія купила "Панч" і зробила рішучі заходи щодо його відновлення.

У Великобританії здійснювалися заходи з регулювання засобів масової інформації, не припинявся адміністративний контроль за пресою, радіо і телебаченням. Були розглянуті судові справи про захист прав британських журналістів на редакційну таємницю. У 1989 р стали вестися експериментальні телепередачі з палати загальний, правда, відразу ж обумовили обмеження, пов'язані з дотриманням журналістської етики. Прийнято новий закон про радіотелевещаніі, що вніс серйозні зміни в систему комерційного телебачення. Він передбачає видачу ліцензій на право мовлення (претендент повинен пройти жорсткий відбір і у разі отримання ліцензії неухильно виконувати зафіксовані в ній умови). Прийняття нового закону фактично поширює на Великобританію загальні для країн об'єднаної Європи правила регулювання діяльності радіо- і телемовлення. Запропоновано законопроект про обмеження продажу порнографічних видань, однак він не отримав одностайної підтримки, як і інший законопроект, спрямований проти расової ненависті. У Великобританії сформувалася група прихильників реформи англійської неписаної конституції за включення до неї Білля про права та положень про свободу інформації. Лейборист Клайв соул вніс в палату громад законопроект "Про свободу і відповідальності преси". Цей крок викликаний тим, що питання журналістської етики набули особливої гостроти. Комісія Д. Келькатта, створена з приводу "морального тероризму" преси, рекомендувала замінити ліберальний Рада у справах преси жорсткої Комісією зі скарг на пресу. Виникло обгрунтоване побоювання, що посилення контролю над "розгрібачами бруду" може спричинити переслідування тих, хто виступає на сторінках газет зі справедливою критикою.

Для англійського телебачення характерні тенденції конкуренції та монополізації. З Бі-бі-сі конкурую! комерційне, а також супутникове, кабельне та ефірне телебачення. Злилися кілька телевізійних компаній. Найбільший суспільний резонанс викликало об'єднання "Скай Телевіжн" ("Небесна телебачення") (власник - Р. Мердок) і "Брітіш Сателіт Бродкастінг" ("Британське супутникове мовлення"). У зв'язку з тим, що обидві служби нерентабельні, антимонопольне законодавство застосовано не було. В результаті їх фінансове становище усталилося, утворилася нова організація супутникового телебачення, яка набула характеру небританським служби, - Бі-скай-бі. Проведена "мініпріватізація" Бі-скай-бі, для чого її власники вдалися до продажу частини її акцій. Прикладу Бі-Скай-Бі послідували і її конкуренти. Бі-скай-бі запропонувала сенсаційний рекламний проект: запустити на геостаціонарну орбіту спеціальний супутник "Скай" зі світиться рекламою. Створена Всесвітня служба телебачення (її заснували Всесвітня служба радіомовлення, телебачення Бі-бі-сі та комерційна служба "Бі-бі-сі Ентерпрайзис").

ЗМІ Великобританії в післявоєнні роки пройшли шлях від оголтелового антирадянщини і антикомунізму через епоху розрядки до осмислення нових геополітичних реальностей, викликаних як об'єднанням Європи, так і розпадом СРСР і всієї соціалістичної співдружності. Наскільки складний був цей шлях, свідчать найбільш важливі теми, що обговорювалися в ці роки англійською пресою. Серед них: відображення проблем миру і національно-визвольної боротьби народів; боротьба за заборону атомної і водневої зброї; антивоєнні руху проти воєн в Кореї і В'єтнамі; "криза Британії" та шляхи виходу з нього; боротьба робітників за право на страйк. Звичайно, були присутні і вічні для ЗМІ теми: проблеми свободи слова і друку; вдосконалення журналістської майстерності та етика журналіста; концентрація і монополізація ЗМІ та їх наслідки. В цілому британські ЗМІ розвиваються досить динамічно, активно впроваджують новітні засоби комунікації.

Для журналістики Сполучених Штатів Америки

післявоєнні роки були динамічними і складними.

Початок холодної війни викликало в США запекло негативне ставлення влади та офіційного суспільства до всіх проявів інакомислення, що в найбільш потворному вигляді вилилося у форму "маккартизму" (1950-1955) і переслідувань за "антиамериканську діяльність". В "полюванні на відьом" взяли участь не тільки праві політичні діячі, але і багато журналістів.

В кінці 1940-х - початку 1950-х рр. прийнятий ще під час Другої світової війни Закон про реєстрацію іноземців (1940). більш відомий як "закон Сміта * і передбачав обов'язкову реєстрацію всіх проживаючих в країні іноземців і депортацію за межі країни тих з них, на кого падала підозра у зв'язках з" підривними елементами ", використаний урядом Г. Трумена у боротьбі проти комуністичної партії. Відповідно з цим законом організовані судові процеси над керівниками Комуністичної партії США. яких ув'язнили. Американський конгрес прийняв ряд законів, що обмежували право американців користуватися свободою вираження поглядів, свободою асоціацій та іншими демократичними правами: закон Тафта - Хартлі (1947), закон Маккарена - Вуда (1950), закон Браунелла - Батлера (1954). закон Лендрама - Гріффіна (1959) та ін.

Положення робочої і особливо комуністичної преси в цей період було надзвичайно важким. Лідер американських комуністів Е. Браудер, колишній баптистський священик, тримав під контролем всю партійну пресу, був головним редактором газет "Дейлі уоркер", "Санді уоркер", журналу "Коммьюніст". До складу редакції "Дейлі уоркер" входив, зокрема, інформатор ФБР Луїс Будеіц. Саме Браудер в 1943 р сприйняв Тегеранську конференцію і її результати як показник повної гармонії між працею і капіталом. 20 травня 1944 компартія розпущена, замість ніс створена аморфна і нежиттєздатна асоціація: взамін партійних осередків створювалися клуби, ліквідовувалися парторганізації на підприємствах, в партійній пресі перестали публікувати критичні висловлювання на адресу керівників. Партійна преса відразу ж втратила підтримку читачів.

Атмосфера постійного залякування "радянської загрозою" не пройшла безслідно для американської періодичної преси. Як відзначали сучасники, американська друк рясніла помилковими новинами, а в поширюваної інформації особливе місце поряд з помилковими або спотвореними новинами відводилося систематичного алармізма (нагнітанню тривоги). Навіть серйозні урівноважені газети брали участь I! цієї кампанії. Алармізм виробляв самий згубний ефект, коли був результатом статей, зовні документованих, що спираються на референції, в яких доведене сусідить з припущенням, правдоподібне - з чистим вимислом. У приклад можна навести статті братів Олсон в "Нью-Йорк геральд трибюн", зокрема статтю про Югославії, що з'явилася в січні 1950 р де вони безапеляційно стверджували, що "радянська агресія станеться навесні", і статтю цих же авторів у тижневику " Сатердей івнінг пост ", що відноситься вже до березня 1955 року, де вони писали, що" неможливо встановити, де і коли буде розв'язане найближчим комуністичне наступ, але достовірно одне: одного разу воно відбудеться ", хоча ніщо в тексті, меншому чи, що не підтверджує категоричне "достовірно".

Але не тільки Олсон нагнітали істерію. Номер американського журналу "Кольєрс" від 27 жовтня 1951 цілком присвячений докладному живописання уявної війни ООП проти СРСР, переможно завершеною "блакитними касками" у Москві. Імовірно з Москви, місця штаб-квартири збройних сил ООН, в основному американських, в 1960 р відправлений до редакції журналу "Кольєрс" репортаж - те саме відбувалося і в Кореї. Фази війни й окупації описані з усією ретельністю, підкріплені фотографіями та малюнками. Подібна публікація, що містила підписи відомих осіб і тиражована в сотнях тисяч примірників, внесла внесок у зростання штучно нагнітається антирадянського психозу і, звичайно, в подальше наростання міжнародної напруженості.

На цьому тлі йшов подальший розвиток американської періодичної преси. На 1 січня 1946 р Америці випускалося +1750 щоденних газет, які виходили в цілому в 1500 містах. Дійсне ж значення для формування громадської думки, як вважають, мали лише 50 газет, що видавалися в 14 містах, населення кожного з яких перевищувало 1500000 чол. Між іншим, до середини 1950-х рр. лише 87 американських міст розташовували двома або більше щоденними газетами, тоді як в 1920 р їх було 552. Володіння і управління пресою США зосереджувалося в усі меншому числі рук. Пройшла ера нових газетних видань, газети зливалися один з одним, укрупнювалися, і їх загальна кількість зменшувалася. Газетна преса США до початку післявоєнного періоду була власністю 1,5 тис. Компаній та осіб, з яких 10 власників, тобто 0,7% (Скріппса і Говард, Херст, Ганіетт та ін.), Контролювали 30% газетного тиражу. Одночасно відбувалися модернізація підприємств преси і як наслідок цього - збільшення обсягу газет (22 смуги в 1945 р, 58 смуг в 1973 р).

До 1950-1960-их рр. остаточно склалися риси американської газетної преси, які надали газетам їх сьогоднішній типологічний вигляд і характеризують з істотною боку як їх положення, так і функціонування, багато в чому відрізняються від європейських аналогів. З цих найважливіших "американських" чорт, в першу чергу, слід зазначити традиційно переважна переважання недільної преси над щоденної, принаймні з кінця XIX століття. Серед щоденної преси вечірня переважає над ранковою. Характерною особливістю американської газетної преси стало також переважання регіональної та місцевої друку. При явному лідируванні в системі щоденної преси газет із середнім і малим тиражем американська газетна друк в певній мірі характеризується уніфікацією змісту та оформлення, а також організації всього газетного справи. У США газети, залежні від однієї і тієї ж групи, друкують одні й ті ж статті, одні й тс ж фотознімки, мають однакові рубрики. Вони відрізняються один від одного майже виключно за місцевим змістом і, природно, за назвами.

До середини XX століття виразно намітилися тенденції, з одного боку, до бурхливого розвитку преси передмість з вельми насиченою рекламою у зв'язку з активною міграцією населення великих міст у напрямку передмість, а з іншого - до появи міжміських газет в результаті зближення інтересів двох і більше пов'язаних між собою полісів, в основному в індустріальних штатах з великою щільністю населення. Наприклад, у єдиної вечірньої нью-йоркської газети "Нью-Йорк пост" ("Пошта Нью-Йорка") з'явилися відразу три небезпечних конкурента в передмістях: "Нью-Йорк ньюс» («Новини Нью-Йорка"), запустивши видання, спеціально призначене для Нью-Йорка, під назвою "Івнінг ньюс" ("Вечірні новини")] "Ньюсдей" ("Новини дня"), що видавалася в Лонг Айленді, тираж якої досягав 450 тис. прим., що дозволяло цій приміській газеті стати однією з крупнотіражних газет США; і нарешті, "Лонг Айленд прес". Цікаво, що за 1960-і рр. тираж газет великих американських міст зріс всього на 2%, а приміських газет - на 80%. Що ж стосується недільних газет, їх середній обсяг збільшився з 70 до 167 сторінок, а деякі з них мали просто-таки екстравагантний вигляд. Так, 7 квітня 1963 "Нью-Йорк таймі" вийшла обсягом 702 сторінки і вагою 3 кілограми. Але це ще не рекорд ...

З 1946 р вартість реклами в американських газетах зросла, але їх доходи в 1970-і рр., Хоча і перевищували доходи радіо, але вже поступалися доходами не тільки телебачення, але і журналів. Взагалі розповсюдження телебачення спричинило перерозподіл коштів, виділених на рекламу. У 1970-і рр. середня американська газета отримувала 80% доходів від місцевої реклами, а телебачення, у якого частка надходжень від національної реклами була незмірно вище, - всього лише 24%.

"Великий газетний мор" або "епідемія газетної смерті", побічно пов'язані, як вважають, з експансією телебачення і охопили весь західний світ, болісно позначилися на газетній пресі США. Це ковзання газетної преси по похилій поєднувалося з кризою довіри до неї з боку масової читацької аудиторії. Як показали результати опитування, в кінці 1960-х рр. п`ять американців з десяти вважали, що їх друкована журналістика "упереджена, несправедлива і тенденційна", а найбільше число читачів висловили довіру до наступних газетам: "Уолл-стріт джорнел" (55%), "Нью-Йорк таймі" (36%), далі йшли "Вашингтон пост" і "Лос-Анджелес таймс" х.

Журнал "едітора енд паблішер" ("Редактор і видавець") писав 7 серпня 1976 р .: "Проблема № 1, що стоїть сьогодні перед газетами: як добитися того, щоб люди купували і читали газети". Вихід він бачив у тому, щоб привернути до читання газет молодих читачів від 18 до 25 років, а також у тому, щоб активно і майстерно "спокушати, заманювати, зваблювати, спокушати, провокувати, підкуповувати, задобрювати, чарувати, гіпнотизувати" аудиторію.

"Газетний мор" розвивався в умовах різкого поглиблення процесу концентрації та монополізації друкованих засобів масової інформації. При цьому даний процес супроводжувався розширенням вторгнення па американський ринок іноземного капіталу. Так, австралієць Р. Мердок в 1976 р купив "Нью-Йорк ниє", єдину вечірню газету в цьому місті, а в 1974 р заснував у Нью-Йорку бульварну "Нейшнл стар" ("Національна зірка"), одночасно купивши компанію "Нью-Йорк мегезин" (журнали "Нью-Йорк", "Нью Уест" ("Новий Захід") та ін.).

Англо-канадська компанія "Томпсон ньюспейперс, інк." володіла до 1970 56 американськими газетами, а через 10 років їх число зросло до 119. У 1978 р англійський газетний магнат В. Хармсворт купив американський журнал "Есквайр", а німецька компанія "Грунер унд Яр" стала власником журналу "Перентс" ("Батьки"). Одночасно власник французького журналу "Парі-матч" Д. Філіп відновив в 1979 р видання великого ілюстрованого журналу " Лук "(" Взгляд "), що припинив вихід в 1971 р

Тривали спроби створення нових щоденних національних газет. Найбільш успішною виявилося підстава групою "Ганнет компані" газети "Ю-ес-ей тудей" ("США сьогодні", 1982), що стала першою в історії країни національної загальнополітичної газетою. Її успіх в очах читачів і рекламодавців з першого номера, надрукованого тиражем 1200000 прим., Пояснюється тим, що вона зуміла відмовитися від стереотипів і створити абсолютно нову для Сполучених Штатів концепцію національної загальнополітичної газети. У традиційно сформованій структурі американської преси її роль грали інформаційні тижневики, і хоча па поява "Ю-ес-ей тудей" особливо бурхливо реагували газети, причому не тільки коментарями, але і відвертим епігонством (не по суті, зрозуміло, а за формою), реально нове видання конкурувало насамперед з журналами новин.

Як зазначає Є. Ч. Андруіас, нова газета була "розрахована па порівняно молодих людей, які виросли в епоху телебачення. Достаток яскравих кольорових ілюстрацій ... великі заголовки, порівняно короткі тексти, помітна верстка залучають читача, викликаючи в нього асоціацію зі звичним екранним відеорядом ... Газета призначена для найбільш мобільної частини суспільства, для людей, які багато подорожують ... ". До газеті випускався цілий ряд додатків (довідкове, книжкове, шкільне та ін.). Через п'ять років, маючи тираж 1500000 прим., "Ю-ес-ей тудей" поступалася по цьому найважливішому показнику лише однієї "Уолл стріт джорнел" (2 млн).

У 1982 р як видання, що претендує на національний статус, у столиці США стала виходити нова газета "Вашингтон таймі" ("Вашингтонські часи"), тісно пов'язана з "Об'єднаної церквою Муна". Через два роки її стали друкувати також в Північній і Південній Каліфорнії.

Посилення залежності американських ЗМІ від великого фінансово-промислового капіталу виразилося в тому, що до початку 1980-х рр. вперше в історії журналістики новини і громадська інформація формально інтегрувалися корпораціями на найвищому рівні фінансового, а не журналістського контроля3.

В умовах бурхливої експансії телебачення нелегкій стало життя і у видань журнального типу. Показова доля двох гігантів американської ілюстрованої періодики. Ще не встиг затихнути хор співчуттів з приводу кончини журналу "Лук", що закрився в 1971 р при тиражі 6500000 прим., Як американський журналістський світ чекав новий сюрприз: буквально за день до настання нового 1973 перестав існувати люсовскій журнал " Лайф ". Нагадувало некролог оголошення про закриття цього видання справило тим більший ефект, що з ринку американської журнальної періодики зник останній представник журнальних ілюстрованих видань великого формату з масовим тиражем, до яких свого часу належали "Кольєрс", "Сатердей івнінг пост" і "Лук". І все ж паралельне конкурентну існування одночасно з телебаченням і адаптацію до цих умов журнальна періодика переживала менш болісно, ніж газетна преса загальної та політичної інформації.

Як показувала дійсність, найкраще пристосували, до реалій телевізійної ери спеціалізована друкована журналістика. І це цілком закономірно. На зміну "омассовления" періодичної преси, в умовах новітньої технологічної революції в сфері ЗМІ, бурхливої експансії телебачення і сопутствовавшего їй кризи масових газетних, а потім і журнальних періодичних видань загального, змішаного типу прийшла нова тенденція, що отримала назву "розпад мас" - розпад єдиної масової аудиторії на безліч "законних" вузьких, спеціальних читацьких адресатів і інтересів, що виразилося в стрімкому розвитку спеціалізованої журнальної періодики (меншою мірою газетного). У США, як і взагалі на Заході, до спеціалізованої журналістиці нерідко відносять не тільки власне спеціалізовану друк (науково-технічну, галузеву, військову, сільськогосподарську, релігійну тощо), але й видання бульварно-розважального характеру, скажімо, адресовані окремо чоловічому чи жіночому читачеві, серед яких слід назвати журнал для чоловіків "Плейбой" ("повісити") і пішли за ним типологічно споріднені видання ("Пентхауз" - "Квартира-люкс на даху хмарочоса", "Віва" - "Хай живе", "Геллері" - "Галерея", "Генезис" - "Походження" та ін.).

Практична журналістика США в 1950-1970-х рр. змінювалася не тільки кількісно, але і якісно. Виник цілий ряд нових напрямків роботи журналістів і стали переживати друге життя наявні напрямки:

  • - Новий журналізм, найважливіша мета якого - збагачення арсеналу виразних і образотворчих засобів журналістики багатством прийомів художньої літератури і тим самим підвищення її суспільної ролі;
  • - Прецизійна журналістика, закликає не белетризованій ЗМІ, а наситити їх науковим змістом, який тільки й може об'єктивно відображати дійсність;
  • - Народна, чи громадська, журналістика ("Шарлоттскій проект"), яка прагнула "віддати демократію в руки народу" і використовувала нові форми роботи з аудиторією;
  • - Расследовательскіе і дослідницька журналістика;
  • - Споживча журналістика та ін.

Якщо говорити не тільки про друковані ЗМІ, а й про електронні, слід підкреслити, що Друга світова війна стимулювала загальний розвиток засобів масової інформації США. Справжню революцію в системі ЗМІ вчинила телебачення.

Перша передача з Вашингтона до Філадельфії (портрет президента Гардінга) здійснена в 1921 р, а перше живе зображення передано по радіохвилях вже через чотири роки. Експериментальні телевізійні станції з'явилися в 1931 р У 1939 р почалися масове виробництво телевізійних приймачів з 9-дюймовим екраном. У тому ж році кілька сотень постійних власників телевізійних апаратів, що проживали в Нью-Йорку і його передмістях, дивилися по телебаченню відкриття Всесвітньої виставки. Примітно, що ще в 1941 р входить в Національну радіомовну корпорацію Нью-Йоркська телевізійна станція включила в свій ефір першу торговельну рекламу.

Другий старт американського телебачення відноситься до 1945 Через рік у всій Америці буде продано 6400 телевізорів, а в 1948 р у Сполучених Штатах вже був мільйон телевізорів і 60 працюючих телестанцій. Ще через рік їх кількість подвоїлася, а в 1950 р перевищило 6 млн штук. До цього часу в 64 містах країни вже діяли 106 телевізійних станцій, а у Федеральній комісії зв'язку очікували рішення заяви 300 підприємців, які просили про надання їм ліцензій па право відкриття нових телевізійних підприємств.

Першою за часом створення мовною компанією є Ен-бі-сі (Нешнл бродкастінг компані - Національна мовна компанія), створена в 1926 р як дочірнє підприємство корпорації "Редіо корпорейшн оф Америка" ("Американська радіокорпорацій").

Сі-бі-ес (Коламбіа бродкастіш систем - Віщальна система Коламбіа) виникла в 1927 р як радіомовна компанія. Сі-бі-ес, 80% доходів якої надходить від реклами, належать ряд кіностудій, кілька популярних журналів; корпорація також бере участь в експлуатації природних ресурсів океанів, у видобутку та переробці нафти і у виробництві комп'ютерної техніки.

Ей-бі-сі (Америкен бродкастіш компані - Американська мовна компанія) була заснована в 1943 р, а остаточно утвердилася десятиліття опісля. Крупний успіх прийшов до Ей-бі-сі в 1955-1961 рр. завдяки включенню в передачі компанії фільмів Уолта Діснея і продукції голлівудських кіностудій. Ей-бі-сі першою в американському мовленні стала показувати програми, відкриті для участі рекламодавців, що призвело до відмови від спонсорства. Регулярні передачі спортивних програм принесли компанії додатковий успіх у глядачів.

У систему корпорації Ей-бі-сі входять: телевізійна мережа, п'ять телестанцій, компанія "Ей-бі-сі радіо" з чотирма мережами обслуговування і 14 радіостанціями, компанія відеозаписи з мережею магазинів роздрібної торгівлі, кіностудія і видавництво, яке спеціалізується на публікації сільськогосподарських журналів , 266 кінотеатрів.

Як би не було відтиснуті на другий план некомерційне телебачення Америки приватними, комерційними мережами, їх присутність відчувається насамперед завдяки створеній в 1969 р Пі-бі-ес ("Пабллік бродкастіш сервіс" - "Служба громадського мовлення"), в яку до середини 1980-х рр. входили 264 телестанції, багато в чому пов'язані з університетами. Основним її призначенням є освітнє мовлення. Некомерційне телебачення в США фінансується з державного бюджету, а також за рахунок добровільних пожертвувань від приватних осіб і різних організацій.

Телебачення вперше стало грати роль найважливішої сили в американському політичному процесі в 1952 р, в ході кампанії з виборів президента США, в якій вищий державний пост країни оскаржували Д. Ейзенхауер і Е. Стівенсон. Почалася масова видача ліцензій, стався стрімкий стрибок, викликаний тим, що був прокладений кабель, який з'єднав Схід і Захід США і дозволив Нью-Йорку і Лос-Анджелесу обмінюватися телевізійними програмами.

Згідно з опитуванням журналу "Тайм" в 1969 р абсолютна більшість американців воліло телевізійні новини друкованим. На той випадок, якби існував єдине джерело інформації, один американець з двох вибрав би телебачення, віддавши йому перевагу і радіо, і газетам. Настільки потужна експансія телебачення не могла не надати і пряме, і непряме вплив на періодичну пресу, спонукавши її до багатосторонньої адаптації до нових умов.

"До середини 80-х років структура телевізійної індустрії США зазнала суттєвих змін. Вони були обумовлені як причинами загальними для всієї американської економіки, так і низкою тенденцій, що проявилися в пропагандистському бізнесі. Проводившаяся адміністрацією Рейгана політика дерегулювання мала своїм наслідком численні злиття і поглинання, посилення концентрації у всіх сферах ділової активності. Вплив цієї манії злиття на телевізійну індустрію було величезним: буквально за два роки вона зазнала змін у структурі власності, рівних яким вона не знала попередні 30-40 років. Злиття Ей-бі-сі з Кепітл сітізен, поглинання монополією Дженерал електрик Ар-Сі-Ей (і належала їй Ен-бі-сі), прихід до влади в Сі-бі-ес Лоренса Тиша, який врятував корпорацію від ворожого поглинання Тедом Тернером, але натомість став її найбільшим акціонером і президентом, - всі ці події відбулися буквально одне за іншим, на очах у всієї країни. Різка зміна усталених форм власності та управління в трьох провідних телемережах, які десятиліттями були визнаною елітою бізнесу та здавалися непорушними в мінливому світі американських ЗМІ, не могла не прикувати до себе увагу " .

Найважливішою подією в американських ЗМІ стало злиття в 1989 р найбільших корпорацій масмедіа "Тайм інкорпорейтед" і "Уорнер коммьюнікейшенс", в результаті чого утворилася воістину гігантська імперія мас-медіа, чи не найбільша в світі.

Журнал "Ю-Ес ньюс енд уорлд ріпорт" ("Новини Сполучених Штатів і світової рапорт") відзначав: "Угода між" Тайм "і Уорнер - це лише одна з хвиль недавніх" мегаугод "в галузі засобів масової інформації. В останні два роки французька Ашетт здійснила приголомшливий наліт на США. придбавши за 1.10 млн дол. "Трольер інкорнорейтед", видавця "Енциклопедія Американа". "Ньюс корпорейшен" Руперта Мердока знайшла 3 млрд дол., щоб придбати "Ті-Ві гайд" і споріднені йому видання. Мердок висловив побоювання, що цей процес неминуче веде до зменшення розмаїття думок, бо "кілька гігантських корпорацій можуть визначати, що народ повинен читати, чути і бачити" ".

Подією великого масштабу вважають також злиття "Парамаунта" ("Головного"), однією з останніх студій незалежного кіно Голлівуду, і міжнародної компанії відео - "Віаком інтернешнл", найбільшої корпорації кабельного телебачення, власника музичної ланцюга "Ем-ті-ві" (" Мюзік телевіжн "-" Музичне телебачення "), яка виробляє програми, що розподіляються по підписці і продавані ТВ-мережам. Третім союзником став "Блокбастер інтертейнмент" ("Супербойовик розвага"), фірма номер один в США по виробництву відеокасет. Це призвело до народження другої світової після "Тайм - Уорнер" групи мультимедіа. "Парамаунт" рекомендувала своїм акціонерам перемістити акції в компанії, що спеціалізується на телешоппінге (телепокупка). А Самнер Редстоун, головний власник, президент і генеральний директор "Віаком", істинний переможець цієї епопеї, самовдоволено заявив: "Тепер ми зможемо створити супердержаву мультимедіа".

Відносна стабільність кількості щоденних газет у США приховувала їх зростаючу концентрацію, тому що створення дрібних газет в провінційних містах врівноважувало зникнення більш великих газет у великих містах.

"991 р був для друку США більш сприятливим, ніж попередній, який фахівці та видавці називали катастрофічним, маючи на увазі падіння через економічного спаду обсягу реклами і доходів від неї, - зазначала Г. А. Голованова. - У 1992 р спад продовжувався, але все-таки намітилися ознаки оздоровлення, поліпшення ситуації ". Про це свідчив зростання реклами і прибутків таких інформаційних корпорацій, як "Ганнетт компані", "Найт-Ріддер ньюспейперс", що пояснюють, зокрема, досить низькими цінами на паперів} '. Цей рік також характеризувався продовженням процесу купівлі-продажу газетних видань, їх переходом з одних рук в інші. Однак попит на газети в цілому зберігся на колишньому рівні, а багато з них навіть підвищили тиражність. Так, в 1992 р друкувалися тиражем більше 1 млн екз. лише чотири газети ("Уолл-стріт джорнел", "Ю-Ес-Ей тудей", "Нью-Йорк таймі" і "Лос-Анджелес таймі"), що йдуть з великим відривом від інших видань цього типу.

Професор Прінстонського університету С. Бейкер одну з причин повсюдного охолодження публіки до друку бачить саме у відсутності в ній змагальності, тому що в 90% американських міст видається лише одна щоденна газета. Наявність у країні "фальсифікованих медіа" він пояснив комерціалізацією газет, їх всебічної залежністю від рекламних надходжень (70-80% загального доходу газет), що мають на меті виключити конкуренцію. "Знаходяться під тиском реклами, газети, - як вважає він, - поширюють під приводом об'єктивності" послання для всіх випадків ", що не мають ні кольору, ні запаху, але прагнучі торкнутися середні класи і заможну клієнтуру, розшукувану рекламодавцями".

Радикальні пропозиції Бейкера, зокрема ввести особливу "таксу" на рекламу, а отримані кошти розподілити по нужденним газетам і журналам, природно, не зустріли розуміння і тим більше підтримки в журналістських колах, які вважають, що всі витрати панівного становища реклами в американських ЗМІ являють собою незмірно менше зло, ніж фінансове субсидування масмедіа урядом чи партіями, що неминуче призвело б до встановлення над ними прямого політичного контролю, в корені несумісного з їх незалежністю. На думку багатьох експертів і практиків, втрати в тиражах і рекламі можна відшкодувати, якщо не взагалі уникнути їх, за умови вироблення правильної стратегії обслуговування колишніх читачів і залучення нових - зокрема молоді, жінок та представників національних меншин.

Поряд з компанією "Тайм Уорнер" провідні позиції в американській журнальній періодиці займає група Херста, серед основних видань якої журнали "Гудхаузкіпші" ("Гарне домоведення"), "Космополітен", "Есквайр" і "Попьюлер мікенікс" ("Популярна механіка") , компанія Самюела Ньюхауза ("Хауз гарден" - "Дім і сад", "Мадемуазель" та ін.), "Мередіт паблишинг корпорейшен" (9 журналів, в числі яких "Ледіз хоум джорнел" - "Журнал домогосподарки та ін.). Макгроу - Хілл (тижневик "Бізнес уїк" - "Деловая неделя", який перейшов згодом у володіння М. Блумберга) і півсотні видань, присвячених торгівлі; нарешті, компанія "Сі-бі-ес" (20 журналів, включаючи "Віменс дей" - "День жінок").

На особливому місці, займаючи одним їм належну нішу в системі американських мас-медіа, знаходяться ілюстровані журнали літератури і громадської думки, флагманами яких є "Сатердей рев'ю" ("Суботній огляд"), "Атлантікманслі" ("Атлантичний щомісячник"), "Есквайр" і "Ньюйоркер". Існують ще більшою мірою політичні, як правило, ілюстровані журнали, в яких політика - головна тема, але кожен з них не належить до жодної політичної партії чи, принаймні, не визнається в цьому відкрито: "Америкен Меркьюрі "(" Американський вісник ")," Америкен опініон "(" Американське думка ")," Нью лідер "(" Новий лідер ")," Нешнпревью "(" Національне огляд ")," Ріпортер "(" Репортер ")," Гардіан "(" Страж ") та ін.

Якщо багато з цих видань є органами консерватизму і правого радикалізму, то на лівому фланзі випускається також чимало журналів, але зовнішнім виглядом більше нагадують бюлетені і розрахованих на вузьке коло своїх прихильників. Йдеться про видання, відкрито проголошують себе офіційними органами тих чи інших ліворадикальних організацій.

Поряд з іншими важливими подіями в сфері американської журналістики за останні роки не залишилося непоміченим громадськістю припинення з червня 1992 видання журналу "Проблемз оф коммьюнізм" ("Проблеми комунізму"), що був основним друкованим органом історії, теорії та практики антикомунізму. Як зазначала "Нью-Йорк таймі", журнал "став жертвою розвитку демократичного процесу в світі. Разом з тим Інформаційне агентство уряду США, яке видавало цей журнал, заявило про свій намір публікувати нове видання подібного штибу, оскільки, на його думку, хоча комунізм пішов в минуле в більшості країн світу, інтерес до нього} 'не згасає, і воно буде знайомити читачів з історією комуністичного руху ".

Ця подія стала можливою лише завдяки змінам, які сталися на світовій арені, насамперед у СРСР і країнах Центральної та Східної Європи.

Відображаючи сучасний стан світу, засоби масової інформації одночасно грають дуже важливу роль у досягненні геополітичних цілей. Вельми показовим у цьому відношенні є так званий Анненбергскій проект, який провадився департаментом вивчення політичних комунікацій Північно-Західного університету США. Формально проект спрямований на забезпечення нейтрального форуму, відкритого для викладу різноманітних думок з оцінки впливу технологій комунікацій на політику. Була й інша мета: служити сполучним мостом між політмейкерамі, представниками промислового капіталу, дослідницькими академічними колами, пресою і публікою. Один з керівників Анненбергской Вашингтонської програми з вивчення політичних комунікацій Елвін А. Снайдер відкрито заявляв про взаємодію вашингтонської адміністрації із засобами масової інформації: "З американської сторони мети публічної дипломатії в холодній війні скрупульозно викладалися протягом багатьох років Білим домом і конгресом так, щоб фахівці з інформації знали, що від них очікують ... Конгрес повинен переглянути свій погляд публічну дипломатію в сьогоднішньому світі, можливо, мають право на ініціативу "Завоювання світу: американське інформаційний наступ" ".

Його підтримує Ньютон X. Міно, директор Аніенбергской вашингтонської програми: "Кінець холодної війни підняв нові питання щодо американських міжнародних відносин. Досить поглянути на карту, що висить на стіні початкової школи, щоб побачити, як драматично змінився світ, починаючи з вибуху Радянської імперії кілька коротких років тому. З'явилося багато нових націй. Старі вороги, раніше прагнули знищити один одного, прагнуть тепер знаходити способи співпраці. Вони працюють над впровадженням ринкової економіки, використовують переваги свободи і цінності демократії. Супутникове телебачення, волоконна оптика, комп'ютери та відеозаписи перемістили публічну дипломатію на нову стадію.

Інструментами інформації Америки в роки холодної війни, що зіграли ключову роль в розвалі комунізму, були "Голос Америки", радіо "Вільна Європа" і телебачення "Уорлднет", що передавали наші повідомлення правди і заклики до свободи і до світу, зриваючи зусилля тоталітарних режимів, що прагнуть керувати інформацією. Але з відкриттям раніше закритих товариств з'являються нові виклики та можливості. Білий дім, конгрес і федеральні агентства шукають способи змінити публічну дипломатію ...

Яка перспектива для уряду в галузі радіомовлення у все більш і більш захаращеному комерційному міжнародному ринку засобів інформації? Як можуть нові інструменти публічної дипломатії впливати на керівництво демократичними революціями? Чи є спільні можливості для американського урядового радіомовлення та американського громадського телебачення? .. "

Під демократичними революціями в даному випадку розуміється не антифеодальний рух національної буржуазії в тій чи іншій країні і навіть не національно-визвольний рух, а насадження американських цінностей. Таким чином, засоби масової інформації виступають знаряддям для досягнення конкретних геополітичних цілей.

Що ж стосується спеціалізованої періодики, слід зазначити, що вона містить велику кількість різноманітних типів видань. Найбільший інтерес представляють ті, які поширюються серед великих колективів людей, об'єднаних спільною професійної та трудовою діяльністю. Це, наприклад, ділові видання, заводська друк, преса профспілок і військова печатка. У кожної з цих категорій видань є, природно, свої особливості та відмінні ознаки, однак дуже багато чого їх об'єднує. Насамперед - можливість диференційовано впливати на різні групи читачів. Так, спеціалізовані видання, що зосередили увагу переважно на питаннях науки і техніки, виділилися із загальної системи американської журналістики не відразу. В даний час в США видається близько 20% всіх виходять у світі журналів цієї категорії. Науково-технічні журнали поширюються часто не тільки всередині країни, а й за її межами; у багатьох є відділення або кореспонденти за кордоном. Вони розраховані на порівняно вузьке коло фахівців і тому можуть вельми чітко орієнтуватися в запитах читацької аудиторії. Ділові видання, що включають безліч типів, відрізняє високий ступінь диференціації, прагнення найбільш ефективно впливати на читача у відповідності зі своїми специфічними завданнями. В умовах науково-технічної революції швидкими темпами зростає число інженерно-технічних працівників та інших фахівців, що також збільшує контингент читачів подібних видань. Охоплення читацької аудиторії досить значний. У США тільки журналів бізнесу видається в п'ять разів більше, ніж щоденних газет загального типу. Крім того, ділові видання поширюються в національному масштабі, а не в регіональному або місцевому, як газети.

Значну питому вагу в пресі США займає так звана заводська друк, видавана великими промисловими компаніями для своїх працівників. Існує три напрямки комунікацій у сфері підприємництва: зверху вниз - від менеджменту до керованим; знизу вгору - від керованих до менеджменту; по горизонталі - між ланками середнього менеджменту з метою координації виробничої діяльності та згуртування колективу в інтересах компанії. Особливо велику роль відіграють комунікації зверху вниз. Листи адміністрації до робітників, пам'ятки та керівництва, довідники, газети і журнали для різних категорій робітників і службовців - все це і багато іншого дозволяє оперативно впливати на громадську думку, формувати його в потрібному напрямку.

Заводські газети, як правило, виходять один або два рази на тиждень і призначаються для окремих підприємств відповідних корпорацій. Журнали видаються центральним правлінням компаній. Вони виходять раз на місяць або на квартал і є своєрідною сполучною ланкою між працівниками всіх підприємств даної компанії.

Заслуговує особливої згадки така важлива категорія періодичних видань США, як профспілкова друк. Вона виникла разом із самим профспілковим рухом в першій половині XIX ст. і швидко набула чинності і розмах. Зростання тиражів і широке поширення профспілкових газет і журналів були пов'язані з посиленням робітничого руху в країні. Цей взаємозв'язок особливо видна в переломні моменти американського робітничого руху, в роки економічних криз і воєн. Профспілки є єдиною організованою масової силою робітників і службовців США і користуються значним авторитетом. У 1980-і рр. неухильно йшла політизація профспілкової друку. Це викликано тим, що центр ваги суспільної активності все більш переносився на політичну арену. У зв'язку з цим перед газетами і журналами професійних спілок виникли нові завдання, що, в свою чергу, призвело до нових форм їх функціонування і визначило тенденції подальшого розвитку.

Зараз преса профспілок являє собою настільки ж мозаїчну картину, як і все американське профспілковий рух в цілому. Велика частина друку, природно, продовжує залишатися реформістської. Очевидна два напрямки: права гілка профспілкової преси виступає, як правило, з позицій ділового юніонізму і пошуку компромісу з роботодавцями; ліва профспілкова друк прагне поєднати робітничий рух з активною політичною боротьбою, не задовольняючись економічними вимогами.

Теоретичний орган найбільшого профспілкового об'єднання АФТ - КПП щомісячник "Амерікен федерейшеніст" ("Американський федераліст"), заснований ще в 1894 р, - найбільш яскравий представник ділового юніонізму. У відображенні питань зовнішньої політики це видання слід в руслі підтримки урядових ініціатив, незалежно від того, яка адміністрація перебуває при владі - республіканська або демократична. Ряд галузевих профспілок досить часто перебуває в опозиції правлячим угрупованням. Особливе положення займає місцева профспілкова друк. Ці видання мають різну періодичність і поширюються, як правило, в масштабі штату, округу, міста. Відбулася переорієнтація читачів з профспілковою преси на заводську. Політизація торкнулася, наприклад, багатотиражки "Форд уоркер" ("Робочий Форда"), газети "Портлайт" ("Портовий вогонь"), поширюваної серед портовиків Нью-Йорка, газети "Спарк-глаг" ("Запального свічка") (автомобілебудівні заводи компанії "Дженерал моторі") та інших видань.

Крім чисто профспілкових коштів на утримання профспілкової друку іноді перераховуються по різних каналах і урядові асигнування, і грошові кошти різних фондів, наприклад Фонду в підтримку демократії, заснованого за ініціативи Р. Рейгана. Профспілковий друк втрачає колишню міць, хоча поки ще є дієвим інструментом формування громадської думки.

Значуще місце в системі спеціалізованої друкованої журналістики США займає військова печатка. США має найпотужнішу в світі мережа військової печатки. Тут кожне 20-е періодичне видання, у тому числі кожна 12-я газета, відноситься до розряду військових. Велика кількість журналів видається різними воєнізованими товариствами, асоціаціями і групами. Близько 50 розраховане на ветеранів. Крім того, випускається значна кількість військових газет, що відносяться до так званої польової друку, загальний тираж якої закладається з розрахунку 1 прим. на 2-3 військовослужбовців. Найбільша офіційна військова газета в США - "Старз енд страйпи" ("Зірки і смуги") - видається значним тиражем і поширюється в десятках країн. Якщо наприкінці 1980-х рр. випускалося більше 1,5 тис.

військових видань, то нині в розпорядженні американських військових близько 1,9 тис. періодичних видань, у тому числі 366 журналів і 1038 газет, разовий тираж яких понад 12 млн екз., більше 300 радіотелевізійних станцій, ряд кіностудій, щорічно випускають у прокат 1 100 кінофільмів .

Крім того, редакції чисто цивільних видань мають у своєму штаті журналістів, що займаються виключно військовою тематикою. Л найбільш великі видання виділили спеціальних представників для зв'язку з міністерством оборони. Пропагандистські служби Пентагону і збройних сил регулярно постачають масові видання тенденційними матеріалами. Військова печатка є однією з ланок інформаційно-пропагандистської машини Пентагону, і її функціонування потрібно розглядати в контексті діяльності політико-ідеологічних структур.

В останні роки відбулися серйозні зміни у висвітленні американськими ЗМІ військових конфліктів, у які США втягнуті перманентно. Виділяються наступні групи журналістів, що висвітлюють військові конфлікти:

  • - Журналісти - комбатанти (офіцери, що працюють у військових ЗМІ;
  • - Журналісти - некомбатанти (співробітники цивільних ЗМІ);

"включені" журналісти (співробітники цивільних ЗМІ, які пройшли спеціальну підготовку та мають право працювати безпосередньо в частинах, на кораблях і в з'єднаннях).

Змінилася і сама робота журналістів у військах.

Картина буде неповною, якщо не сказати про вплив на пресу розвідувального співтовариства США. Як відомо, ЦРУ, РУМО, ФБР, АНБ та інші спецслужби підтримують найтісніші контакти з пресою, використовують журналістів для таємних операцій. Якщо говорити про тематику виступів друку, присвячених діяльності американських розвідників, то тут можна зустріти все: від серйозних, вдумливих робіт до низькопробних детективів, що прославляють походеньки сучасних джеймсів бондів. Розвідка США користується послугами ряду медійних організацій.

Американська мережа зв'язку вже в другій половині 1980-х рр. стала найскладнішою і розгалуженою в світі, з'єднуючи людей і машини, передавала не тільки телефонні розмови, але й різні види іншої інформації: дані ЕОМ, телевізійні програми і т.д. Це "розумна мережа", головна ланка між американським суспільством і століттям інформації. Діапазон застосування комп'ютерів, пов'язаних з телекомунікаційними системами, зростає ще більше. У розпорядженні споживачів знаходиться інформація, що міститься 3 тис. Електронних бібліотек і перебуває в умовах вже практично існуючих глобального і постійно зростаючого фонду інформації та глобальної телекомунікаційної системи, яку відрізняє висока надійність.

Як вважає професор Гарвардського університету Гарі Оррен, "поява нових засобів комунікації веде не до зменшення, а до збільшення різноманітності масмедіа. Так само, як друкована продукція не зникла з появою радіомовлення і телебачення, ми можемо очікувати, що газети і журнали будуть співіснувати з новими засобами комунікації, такими, як електронна поштова зв'язок між комп'ютерами або система телетекст, яка передає на телевізійні екрани текстову і графічну інформацію. Незабаром нові засоби доповнять, але не замінять різноманітну систему засобів інформації, яка існує сьогодні ".

Виняткову роль відіграє стала глобальної мережу Інтернет. Вона була створена в США в 1969 р під назвою АРПАНКТ фахівцями Агентства міністерства оборони США за проектами в області передових досліджень, які з'єднали разом чотири комп'ютери, щоб продемонструвати можливість створення широкої комп'ютерної мережі. Комп'ютери були встановлені в університеті штату Юта, в університеті штату Каліфорнія в м Санта-Барбара, Каліфорнійському університеті Лос-Анджелеса і Стенфордському дослідницькому інституті. Конструкція системи дозволяла легко приєднувати комп'ютери, тому до 1972 р систему АРПАНЕТ входило вже більше 50 університетів і військових дослідних установ. Створені й інші мережі, як урядові, так і приватні. Для інформаційного забезпечення незасекречених військових програм створена мережа МІЛНЕТ і приєднана до АРПАНЁТ. Ці з'єднані між собою мережі склали основу для ДАРПАНЕТ, яку з часом стали просто називати Інтернет (від англ. Interconnected).

У Сполучених Штатах існують суспільство Інтернету, Рада за структурою Інтернету і Спеціальна група щодо інженерного забезпечення Інтернету, що складаються з добровольців, які проводять відкриті конференції, де розробляються операційні стандарти і вирішуються різні проблеми. Комп'ютеризація дозволила серйозно модернізувати збір, хропіння і каталогізація інформації. А це, у свою чергу, призвело до радикальних змін у мас-медіа.

Глобалізація інформаційного простору висунула в число національних пріоритетів США участь у створенні так званої Глобальної інформаційної інфраструктури (Гії). Незважаючи на те що Сполучені Штати фактично панують па світовому інформаційному ринку, сучасні тенденції розвитку засобів масової комунікації змушують цю країну йти в ногу з часом і активно домагатися керівної ролі в такому перспективному напрямку, як використання сучасної обчислювальної техніки в поширенні інформації.

У 1980 р в Нью-Йорку вийшла книга Ентоні Сміта з надзвичайно примітною назвою "Прощавай, Гутенберг". Вона присвячена справжньої революції у сфері друкованих засобів масової інформації США внаслідок привнесення технологічних нововведень в цю область і в першу чергу комп'ютеризації всього газетно-журіального справи. Йшлося про вторгнення електронно-обчислювальної техніки як в процес виробництва газети чи журналу, включаючи складові його етапи - планування та оформлення номера, набір, верстку і саме друкування, так і, що необхідно підкреслити в даному випадку, в сферу інформації в усьому обсязі, включаючи її збір, зберігання і розповсюдження.

Новітня технологічна революція фундаментально торкнулася американські системи електронних засобів масової інформації, особливо телебачення. "Фокс", національна мережа ефірного телебачення, четверта за рахунком, стала красномовний доказ прагнення ланцюгів ефірного телебачення утримати свої позиції у сфері аудіовізуальних засобів в умовах все більш запеклою конкурентної боротьби з "кабелем". Завдяки інвестуванню 500 млн дол., "Фі-бі-сі" ("Фокс бродкастінг компані" - "Широкомовне компанія Фокс", частіше просто "Фокс") встановила контроль над місцевими телевізійними станціями в таких великих містах, як Детройт, Атланта, Даллас і Клівленд. Новим ознакою гарного самопочуття новонародженої "Нетуорк" стало її прагнення запустити в недалекому майбутньому "дорослу" розважальну мережу на кабельному телебаченні. Належні "Фокс" телестанції обслуговують мережу найбільших телеринків країни.

Кабельне телебачення з'явилося в Америці як засіб передачі ефірних програм в маленьких містечках чи віддаленій сільській місцевості, де не було впевненого прийому телевізійних сигналів.

У середині 1970-х рр. почалася ера програм, призначених спеціально для кабельного телебачення. Поступове поширення кабельного телебачення також і у великих містах зумовлено розширенням вибору програм. Кабельне телебачення, що хлинули потужним і наростаючим потоком в усі вільні пори американської системи, являло грізну небезпеку для самих підвалин ефірного мовлення в США, що має вже більш ніж піввіковий досвід.

Найбільші телебізнесмени Америки переконалися: нескінченна диверсифікація аудіовізуальних засобів та їх функцій є гострою необхідністю, справжнім впливом часу. Тому телецепі все більше коштів інвестують у зміст, в тематику, в програмне забезпечення телебачення. У прагненні адаптуватися до нової ситуації провідні компанії ефірного телемовлення стали все більше повертатися обличчям до "кабелю" за прикладом радіотелекорпораціі "Ен-бі-сі", що створила власну кабельну Телеслужби "Консьюммер ньюс енд бізнес ченнел" ("Споживчі новини і канал бізнесу") . З поширенням кабельних телемереж все більший розвиток і визнання отримувало платне (абонентське) телебачення як різновид комерційного телемовлення, в якому оплата телевізійного обслуговування здійснюється або

у вигляді підписки на перегляд певних програм, або у вигляді плати за підключення до якого-небудь каналу, число яких зростає буквально не по днях, а по годинах. Здійснюючи прийом сигналів передач із супутників і ретранслюючи їх по кабельних мережах, кабельні телемережі або канали, як правило, спеціалізуються на певних тематичних програмах. Якщо, скажімо, "Сі-Ен-Ен" представляє подієву інформацію, що охоплює різні сфери суспільного життя, то "Ентертейнмент ченнел" - розважальні передачі, "Дісней ченнел" - платний канал, орієнтований на дитячу аудиторію, а суспільно-політична кабельна мережа " Кейбл сателлайт паблік афферс Нетуорк "веде прямі передачі з засідань палати представників Конгресу США.

Американський телевізійний світ переживає глибокі й стрімкі зміни, головним мотором яких є новітня технологія. Пришестя цифрового телебачення безмежно помножило можливості мовлення і нескінченно розширило його горизонти.

Освіта різних секторів швидкісний багатофункціональної магістралі інформації має прискорити вертикальну концентрацію, щоб контролювати весь ланцюг продукції - поширення. Найбільші комунікаційні та телефонні корпорації, яких манить перспектива отримання небачених прибутків, приходять в рух. Фахівці кажуть про єдиний комп'ютеризованому потоці інформації, вбирає на принципово новому мегауровне всі нині існуючі види масової комунікації, насамперед письмову журналістику, радіомовлення і телебачення, і перетворюючої їх нове загальну якість. Так, президент і генеральний директор компанії "Майкрософт" Білл Гейтс вважає, що скоро мікроінформатіка і телебачення в Сполучених Штатах складуть одне ціле. А Джон Скеллі, президент і генеральний директор компанії "Еппл", вважає, що індустрія телебачення, телекомунікації, інформація та аудіовізуальне розвага (телевізор, фільми, відеоігри тощо) утворюють єдиний ринок.

Далі оцінимо роль транснаціональних корпорацій у сфері засобів масової інформації. Це "феномен, який привертає особливо пильну увагу в останні роки у зв'язку з розвитком новітньої комунікаційної технології, що дає можливість воістину всесвітнього охоплення країн і континентів, перетворення земної кулі в" глобальне село ", де люди дивляться одні й ті ж телепередачі, читають одні й ті ж газети, обговорюють одні й ті ж події. Зрозуміло, зараз реальне втілення цього здається ще досить віддаленою перспективою, але деякі контури "глобального села" вже починають вимальовуватися ... Випускаються зарубіжні видання "Тайму", "Ньюсуїк", "Рідерз дайджест ", багатьох інших американських журналів, зрозуміло, програми американських телемереж йдуть на екранах більшості країн світу, видаються за кордоном і деякі американські газети ...".

Інформація та комунікація, зробившись одним з найбільш важливих ресурсів суспільства, вже виробляють 15% валового національного продукту США. І, як справедливо зазначає Є. Ч. Андрунас, в Америці "формування інформаційної структури йшло в трьох головних напрямках: зменшення числа" переділів "інформації, тобто усунення бар'єрів на її шляху від постачальника до споживача; стирання граней між різними засобами або каналами доставки інформації споживачу; індивідуалізація інформації відповідно до запитів користувача ... І, що не менш важливо, це чи не єдиний товар на ринку, вартість якого постійно і дуже помітно знижувалася у міру вдосконалення комп'ютера і систем зв'язку ".

Засоби масової інформації США, як друковані, так і електронні, відіграють важливу роль у задоволенні інформаційних потреб населення і в суспільно-політичному житті країни. Разом з тим американські масмедіа в умовах глобалізації інформаційного простору стали виконувати і наднаціональні функції, що, зокрема, проявляється в експансії американських ЗМІ в інші країни. Немаловажним явищем також стало різке посилення діяльності транснаціональних медіакорпорацій.

Саме в цей період було сформульовано поняття інформаційного імперіалізму, конкретними проявами якого є:

  • 1) концентрація газет, журналів, радіо і телебачення, а також засобів зв'язку в руках жменьки потужних спеціалізованих корпорацій;
  • 2) пряме підпорядкування значної частини засобів інформації та зв'язку багатогалузевим монополіям;
  • 3) відкрите втручання органів державно-монополістичного капіталізму, у тому числі контрольованого монополіями державного апарату капіталістичних країн, насамперед США, в сферу інформації;
  • 4) панування транснаціональних корпорацій інформації на світовому ринку новин капіталістичного світу;
  • 5) поглиблення диспропорцій у забезпеченості засобами інформації та зв'язку імперіалістичних держав з одного боку, і молодих країн, що розвиваються - з іншого;
  • 6) все більш широке використання печаткою, радіо і телебаченням Заходу дезінформації для пропагандистського забезпечення внутрішньої і зовнішньої політики імперіалізму.

Як бачимо, незважаючи на деяку застарілість формулювань, багато положень цього визначення залишаються дуже актуальними і в наші дні.

Пройшовши через роки холодної війни, розрядки напруженості і перебудови внутрішньої і зовнішньої політики, світова журналістика зіткнулася з новими проблемами після розпаду СРСР і соціалістичного табору.

 
< Попер   ЗМІСТ   Наст >